BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Atrybucje zachowań moralnych młodzieży i ich osobowościowe uwarunkowania
Data: 1989 – 1990
Badacz: Barbara Karolczak-Biernacka
Abstrakt:

Celem badania było określenie atrybucji związanych z realizacją wartości moralnych i ich uwarunkowaniami osobowościowymi. Anonimowe badanie przeprowadzono metodą audytoryjną wśród 422 uczniów klas pierwszych i trzecich ze szkół średnich różnych typów (liceum ogólnokształcące, plastyczne, muzyczne, sportowe itp.). W grupie badanych było 269 dziewcząt (63,7%) i 153 chłopców (36,2%). Wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Arkusz dla ucznia, który składał się z 32 haseł cech-zachowań pozytywnych i negatywnych oraz odpowiadających im dwudziestostopniowych skal. Arkusz służył do oznaczania stopnia określonych zachowań; wykorzystano go w pierwszym etapie w grupie 196 uczniów szkół ponadpodstawowych; Autoportret psychologiczny M.I. Steina (Self-decsription Test); Inwentarz Osobowości H.J. Eysencka (Maudsley Personality Inventory); Kwestionariusz Delta R.Ł. Drwala do pomiaru poczucia kontroli; Kwestionariusz KAS R.Ł. Drwala i T. Wilczyńskiej do pomiaru aprobaty społecznej; Skalę Samooceny W.H. Fittsa; siedmiostopniowe pytanie-skalę do samooceny osiągnięć szkolnych; siedmiostopniowe pytanie-skalę do pomiaru tendencji do rywalizacji. Badania pokazały niską realizację m.in. pracowitości, aktywności, ambicji wśród uczniów szkół średnich. Młodzież przypisuje sobie mały stopień pozytywnych zachowań, które decydują o ich rozwoju – 15% badanych deklarowało u siebie bardzo dużą lub dużą dbałość o samorozwój. Tak niski odsetek może być spowodowany dużym samokrytycyzmem, właściwym dla wieku uczniów szkół ponadpodstawowych. Poza tym uczniowie osiągający dobre wyniki w nauce przypisywali sobie realizację większej liczby zachowań pozytywnych. Wyniki badań świadczą o dość słabej kondycji psychicznej młodzieży – mniej niż 10% badanych ma wysokie poczucie własnej wartości, a ponad 50% odczuwa niski stopień spokoju wewnętrznego i pewności siebie.

Deskryptory TESE: uczeń, inteligencja, pewność siebie, krytycyzm, kreatywność, indywidualizm
TESE descriptors: pupil, intelligence, self-confidence, critical sense, creativity, individualism
Publikacje:
  • Karolczak-Biernacka, B. (1992). Atrybucje zachowań moralnych młodzieży i ich osobowościowe uwarunkowania. Edukacja, 3, 51-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"