BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Autodestruktywność i jej kulturowa akceptacja w perspektywie współczesnej teorii Ja
Instytucja:
Data: 2000
Badacz: Jowita Wycisk
Abstrakt:

Celem badań była weryfikacja związków autodestruktywności ze strukturą i funkcją regulacyjną Ja. Główne problemy badawcze: czy zachowania bezpośrednio autodestruktywne różniące się pod względem poziomu akceptacji społecznej współwystępują ze sobą i – co za tym idzie – są wyrazem tej samej, uogólnionej tendencji? Czy zachowania bezpośrednio autodestruktywne są związane z bardziej subtelną, pośrednią formą autodestruktywności, a zatem czy współwystępują one z chroniczną tendencją autodestruktywną? Zaprezentowane badania zawierają analizę związków między zmiennymi: autodestruktywność pośrednia i zachowania bezpośrednio autodestruktywne, zróżnicowane pod względem akceptacji społecznej. Badaniu poddano 125 osób w wieku 20-25 lat (54 mężczyzn i 71 kobiet). Byli to studenci Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Anonimowe badanie zostało przeprowadzono w sześciu 21-osobowych grupach. Wykorzystano do tego kwestionariusz do badania zachowań autodestruktywnych. Wyniki badań pokazują, że nie wszystkie zachowania autodestruktywne (różniące się pod względem poziomu akceptacji społecznej) są przejawem tej samej, autodestruktywnej tendencji. Ponadto, uzyskane wyniki potwierdzają, że im wyższy poziom społecznej aprobaty danego zjawiska, tym zwiększa się prawdopodobieństwo, że dane zachowanie autodestruktywne nie ma charakteru dysfunkcjonalnego.

Autorskie słowa kluczowe: autodestruktywność
Author's Keywords: autodestructiveness
Deskryptory TESE: złe sprawowanie, zdrowie, zachowania społeczne, zachowania, osobowość
TESE descriptors: misconduct, health, social behaviour, behaviour, personality
Publikacje:
  • Wycisk, J. (2001). Autodestruktywność i jej kulturowa akceptacja w perspektywie współczesnej teorii Ja. Forum Oświatowe, 2, 111-127.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"