BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Autoedukacja pomocą w poszukiwaniu pracy w rejonie zagrożonym bezrobociem
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Grażyna Orzechowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były dodatkowe kompetencje osób, które w najbliższej przyszłości podejmą pracę zawodową. Respondentów pytano także o ich rozpoznanie rynku pracy, świadomość szans na zatrudnienie. W badaniu uczestniczyło 186 uczniów, którzy kończyli szkołę średnią w Braniewie, oraz 150 studentów z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, którzy kończyli studia pedagogiczne. Prawie 70% licealistów zdawało sobie sprawę, że w miejscu ich zamieszkania niezwykle trudno będzie znaleźć zatrudnienie. 36% respondentów z tej grupy wspominało o likwidacji zakładów pracy, 23,1% – o trudnej sytuacji ekonomicznej w kraju, 20,9% – o redukcji zatrudnienia, a 19,3% – o niedostatecznym przygotowaniu zawodowym. By zwiększyć szanse zatrudnienia, 64% ankietowanych planowało dokształcanie się na różnego typu kursach. 27% już uczyło się języków obcych (angielskiego, niemieckiego albo rosyjskiego); 39,6% kończyło kursy obsługi komputera, 36,5% posiadało prawo jazdy, a 15% było po kursach prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Najwyższy poziom samooceny w zakresie przygotowania zawodowego prezentowali uczniowie ze szkół zawodowych – potrafili pisać na maszynie, obsługiwać komputer, znali co najmniej jeden język obcy. Blisko 76% uczniów posiadało doświadczenie zawodowe (respondenci z tej grupy pracowali najczęściej w wakacje, sezonowo). 60% chciałoby w przyszłości pracować w zawodzie wyuczonym, ale tylko blisko co trzeci wierzył, że będzie to możliwe. 54,1% uczniów deklarowało, że w razie problemów ze znalezieniem pracy zdecydują się na podjęcie jakiegokolwiek zajęcia. Ponad 80% ankietowanych – w przypadku kłopotów z pracą – byłoby skłonnych do wyjazdu za granicę. 29% respondentów szukałoby pracy aż do skutku. 32,2% młodzieży – gdyby tylko pozostawanie na bezrobociu trwało ponad rok – zdecydowałoby się na podjęcie różnych form dokształcania. 7,2% w takiej sytuacji założyłoby własną firmę. Badaną młodzież pytano o jej aspiracje życiowe: 29% wskazało szczęśliwe życie rodzinne, 20% – atrakcyjną pracę. Dla 15,2% badanych najważniejsze było poczucie życiowego bezpieczeństwa, dla 11,4% – życie wolne od konfliktów, 9,5% – wysoka pozycja zawodowa, dla 7,1% – zdobycie majątku. 3,8% wskazało znalezienie jakiejkolwiek pracy, tyle samo ankietowanych – zrobienie kariery.

Deskryptory TESE: bezrobocie, poziom życia, praca, zatrudnienie, dostępność miejsc pracy, doskonalenie zawodowe w toku pracy
TESE descriptors: unemployment, standard of living, labour, employment, access to employment, in-service training
Publikacje:
  • Orzechowska, G. (2001). Autoedukacja pomocą w poszukiwaniu pracy w rejonie zagrożonym bezrobociem. Rocznik Andragogiczny, 6, 208-213.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"