BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Autoedukacja słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku
Instytucja:
Data: 2007
Badacz: Walentyna Wróblewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu charakterystyki przebiegu autoedukacji studentów Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Próba badawcza liczyła 60 słuchaczy (w tym 46 kobiet i 14 mężczyzn) Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Białymstoku. Większość respondentów (42%) stanowiły osoby w wieku 62-68 lat. Ponad połowa badanych legitymowała się wykształceniem średnim (55%), 35% – niepełnym wyższym, a 19% – wyższym. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęstszym motywem podejmowania nauki na UTW była chęć nabycia wiedzy i nowych umiejętności (ponad 80%). Ponadto połowę studentów motywowała także chęć poznania nowych ludzi. Okazało się również, że w zakresie treści realizowanych przez respondentów w obszarze autoedukacji wskazano przede wszystkim kształtowanie własnej tożsamości (70%), następnie: rozwijanie sprawności fizycznej (ponad 60%), racjonalne organizowanie i wykorzystywanie czasu (ponad 40%), zainteresowanie sztuką (ponad 30%) oraz rozwijanie sfery moralnej (około 30%). Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono, że najczęstszą metodą wykorzystywaną w procesie autoedukacji badanych było studiowanie literatury oraz pracy (prawie 90%), 80% osób czerpało wiedzę z mass mediów, a około 70% korzystało z wykładów. Wśród środków dydaktycznych największą popularnością cieszyły się podręczniki oraz sprzęt audiowizualny (telewizja, radio) – po 85%.

Deskryptory TESE: uczenie się przez całe życie, uniwersytet otwarty, samodzielne uczenie się, motywacja, planowanie edukacji, podręcznik, dorosły student, uczeń dorosły
TESE descriptors: lifelong learning, open university, independent learning, motivation, educational planning, textbook, mature student, adult learner
Publikacje:
  • Wróblewska, W. (2007). Autoedukacja słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. e-mentor, 2. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor19.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"