Obserwuj
Tytuł badania: |
Autoedukacja słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Walentyna Wróblewska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu charakterystyki przebiegu autoedukacji studentów Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Próba badawcza liczyła 60 słuchaczy (w tym 46 kobiet i 14 mężczyzn) Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Białymstoku. Większość respondentów (42%) stanowiły osoby w wieku 62-68 lat. Ponad połowa badanych legitymowała się wykształceniem średnim (55%), 35% – niepełnym wyższym, a 19% – wyższym. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęstszym motywem podejmowania nauki na UTW była chęć nabycia wiedzy i nowych umiejętności (ponad 80%). Ponadto połowę studentów motywowała także chęć poznania nowych ludzi. Okazało się również, że w zakresie treści realizowanych przez respondentów w obszarze autoedukacji wskazano przede wszystkim kształtowanie własnej tożsamości (70%), następnie: rozwijanie sprawności fizycznej (ponad 60%), racjonalne organizowanie i wykorzystywanie czasu (ponad 40%), zainteresowanie sztuką (ponad 30%) oraz rozwijanie sfery moralnej (około 30%). Na podstawie zgromadzonego materiału ustalono, że najczęstszą metodą wykorzystywaną w procesie autoedukacji badanych było studiowanie literatury oraz pracy (prawie 90%), 80% osób czerpało wiedzę z mass mediów, a około 70% korzystało z wykładów. Wśród środków dydaktycznych największą popularnością cieszyły się podręczniki oraz sprzęt audiowizualny (telewizja, radio) – po 85%. |
Deskryptory TESE: |
uczenie się przez całe życie, uniwersytet otwarty, samodzielne uczenie się, motywacja, planowanie edukacji, podręcznik, dorosły student, uczeń dorosły |
TESE descriptors: |
lifelong learning, open university, independent learning, motivation, educational planning, textbook, mature student, adult learner |
Publikacje: |
- Wróblewska, W. (2007). Autoedukacja słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. e-mentor, 2. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor19.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.