BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Autoedukacja studentów w świetle badań eksploracyjno-diagnostycznych
Instytucja:
Data: 2007 – 2008
Badacz: Walentyna Wróblewska
Abstrakt:

Celem badania typu eksploracyjno-diagnostycznego była próba opracowania koncepcji autoedukacji oraz próba jej empirycznej egzemplifikacji. Badaniem objęto 892 studentów drugiego i piątego roku z kierunków pedagogicznych na pięciu uniwersytetach (Uniwersytetu Wrocławskiego, Warszawskiego, Szczecińskiego, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu w Białymstoku). Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety oraz autorskiego kwestionariusza. Analiza wyników badania wykazała, że studenci głównie zabiegali o rozwój sfery intelektualnej, w mniejszym stopniu o rozwój sfery emocjonalnej i psychomotorycznej. Wśród strategii działania najczęściej wykorzystywano strategię recepcyjną, rzadziej operacyjną, waloryzacyjną i problemową. Zaobserwowano także niewielkie różnice występujące w stopniu realizacji celów, co najprawdopodobniej było uzależnione od roku studiów. Studenci rozpoczynający naukę bardziej koncentrowali się na ogólnym rozwoju własnej osobowości. Natomiast studenci ostatniego roku wykazywali większe zaangażowanie przygotowujące do zawodu.

Deskryptory TESE: samokształcenie, życie studenckie, uczenie się przez całe życie, rozwój umiejętności zawodowych, rozwój poznawczy
TESE descriptors: self-instruction, student life, lifelong learning, skill development, cognitive development
Publikacje:
  • Wróblewska, W. (2009). Autoedukacja studentów w świetle badań eksploracyjno-diagnostycznych. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika, 25, 149-165.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"