BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Autonomia adolescentów w świetle ich przywiązania i relacji rodzinnych
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Zuzanna Siwek
Abstrakt:

W badaniu poddano weryfikacji następujące hipotezy: H1: Wśród adolescentów występuje liniowy, dodatni związek pomiędzy autonomią a przywiązaniem do rodziców. H2: Wśród adolescentów występuje liniowy, dodatni związek pomiędzy autonomią a postrzeganym zdrowiem rodziny pochodzenia. H3: Między chłopcami i dziewczętami istnieje różnica w poziomie autonomii w wymiarze: spostrzeganie wyboru. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Skalę Reakcji z Rodzicami i Rówieśnikami, Skalę Rodziny Pochodzenia, Skalę Autodeterminacji. W badaniu uczestniczyło 145 licealistów uczęszczających do dwóch wrocławskich liceów ogólnokształcących oraz do jednego podmiejskiego. W badanej próbie znalazło się 61 chłopców i 82 dziewczęta. Badanie miało charakter anonimowy i dobrowolny. Na podstawie wyników badania potwierdzono istnienie pozytywnego, liniowego związku pomiędzy autonomią rozumianą jako autodeterminacja a przywiązaniem do rodziców; tym samym potwierdzono pierwszą hipotezę. Zaobserwowano także dodatnią, liniową korelację pomiędzy zdrowiem rodziny a autonomią i tym samym potwierdzono także drugą hipotezę. Przede wszystkim wśród badanych licealistek wystąpiła zależność pomiędzy przywiązaniem a postrzeganiem wyboru; wśród uczniów płci męskiej zależność ta miała słabe natężenie. Wniosek ten dowiódł zatem prawdziwości stwierdzenia: im bezpieczniejsze przywiązanie, tym bardziej autonomiczne postrzeganie wyboru. W badaniu poszukiwano także związku płci z autonomią rozumianą jako autodeterminacja. W celu odpowiedzi na to pytanie przebadano różnice wyników chłopców i dziewcząt za pomocą testu t-Studenta. Na podstawie tej analizy nie stwierdzono różnic między średnimi wynikami licealistów i licealistek na wymiarach autodeterminacji, przywiązania ani postrzegania zdrowia rodziny. Nie potwierdzono tym samym trzeciej hipotezy.

Autorskie słowa kluczowe: adolescencja, autonomia, przywiązanie, autodeterminacja, rodzina pochodzenia
Author's Keywords: adolescence, autonomy, attachment, self-determination, family of origin
Deskryptory TESE: autonomia, młodzież, rodzina, rodzice, socjalizacja, relacja dorosły – dziecko, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: autonomy, youth, family, parents, socialisation, adult-child relation, parent-child relation
Publikacje:
  • Siwek, Z. (2012). Autonomia adolescentów w świetle ich przywiązania i relacji rodzinnych. Psychologia Rozwojowa, 3, 25-38.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"