BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Autonomia emocjonalna oraz rozumienie i doświadczanie bliskości przez młodzież
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Irmina Szafrańska
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy między 15. a 20. rokiem życia można zaobserwować zmianę w zakresie autonomii emocjonalnej? Czy między 15. a 20. rokiem życia można zaobserwować zmianę w zakresie doświadczania bliskości? Z czym utożsamiana jest przez młodzież bliskość? Czy występuje związek między autonomią emocjonalną a doświadczaniem bliskości? W badaniu wzięło udział 73 uczniów, w tym 49 dziewcząt i 24 chłopców w wieku od 15 do 20 lat. Respondenci uczęszczali do krakowskich gimnazjów i szkół średnich. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Skalę Autonomii Emocjonalnej oraz Skalę Zawierania Drugiego w Sobie. Na podstawie wyników badania potwierdzono sukcesywny wzrost autonomii emocjonalnej w badanym przedziale wiekowym, tj. od 15. do 20. roku życia. Wynik ten uzupełnia zatem dotychczasowe badania nad wzrostem autonomii emocjonalnej wraz z wiekiem, w których udowadniano, że największy wzrost dokonuje się w okresie wczesnej adolescencji. We wszystkich badanych grupach wiekowych obserwowano zdobywanie przez badanych uczniów coraz większej niezależności, któremu towarzyszyły jednak trudności w przyznawaniu rodzicom niezależności przez młodzież. 17. rok życia okazał się krytycznym momentem dla doświadczania bliskości przez adolescentów. Potwierdzono w badanej próbie wzrost charakterystyki autonomii emocjonalnej, tj. idealizacji niezależności, nienaśladowania i prywatności, wiązanej przez badaczy z pozytywnie ocenianą separacją. Wraz z wiekiem nie zmieniają się znacząco takie charakterystyki jak: doświadczane ignorowanie, brak zaufania oraz doświadczana alienacja.

Autorskie słowa kluczowe: młodzież, autonomia emocjonalna, bliskość
Author's Keywords: youth
Deskryptory TESE: autonomia, rodzice, relacje interpersonalne, młodzież, osobowość
TESE descriptors: autonomy, parents, interpersonal relations, youth, personality
Publikacje:
  • Szafrańska, I. (2008). Autonomia emocjonalna oraz rozumienie i doświadczanie bliskości przez młodzież. Psychologia Rozwojowa, 3, 57-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"