Abstrakt: |
Celem badania były opinie młodzieży na temat praw dziecka. W badaniu wzięła udział młodzież w wieku od 16 do 18 lat. Młodzież najczęściej wiązała konieczność przestrzegania praw dziecka ze środowiskiem domowym, które ma pierwotny charakter w stosunku do szkoły. Należy zatem szczególnie podkreślić rolę rodziców w uświadamianiu dzieci o ich prawach. Ocena ważności praw dziecka w oczach uczniów zależała od satysfakcji z kontaktów ze szkołą albo domem (na korzyść tego drugiego). Młodzież skupia się przede wszystkim na emocjonalnym aspekcie funkcjonowania zarówno w środowisku szkolnym, jaki i domowym, dlatego też można wziąć pod uwagę właśnie ten aspekt w przekazywaniu wiedzy o prawach dziecka. Od początku warto podkreślać pozytywne znaczenie praw w życiu młodego człowieka. Ponadto, wiedza o prawach dziecka powinna być wpisana w kontekst interakcji z innymi ludźmi, by dostarczać doświadczeń, a nie ograniczać się tylko do teorii. Warto również zaangażować szkołę w przekazywanie wiedzy o prawach dziecka – badania pokazały, że młodzież widzi tylko znikomą liczbę praw w kontekście środowiska szkolnego. Może wiązać się to z przekonaniem uczniów, że w szkole nie przestrzega się ich praw. Należy zatem zwrócić uwagę na to, by prawa dziecka w szkole nie ograniczały się tylko do informacji na ich temat, ale stały się systemem norm i zasad, np. przez zamieszczenie w statucie placówki Konwencji o Prawach Dziecka. |