BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Prawa dziecka – wartość i norma, a nie kodeks praw
Data: [1996]
Badacz: Ewa Bąk
Abstrakt:

Celem badania były opinie młodzieży na temat praw dziecka. W badaniu wzięła udział młodzież w wieku od 16 do 18 lat. Młodzież najczęściej wiązała konieczność przestrzegania praw dziecka ze środowiskiem domowym, które ma pierwotny charakter w stosunku do szkoły. Należy zatem szczególnie podkreślić rolę rodziców w uświadamianiu dzieci o ich prawach. Ocena ważności praw dziecka w oczach uczniów zależała od satysfakcji z kontaktów ze szkołą albo domem (na korzyść tego drugiego). Młodzież skupia się przede wszystkim na emocjonalnym aspekcie funkcjonowania zarówno w środowisku szkolnym, jaki i domowym, dlatego też można wziąć pod uwagę właśnie ten aspekt w przekazywaniu wiedzy o prawach dziecka. Od początku warto podkreślać pozytywne znaczenie praw w życiu młodego człowieka. Ponadto, wiedza o prawach dziecka powinna być wpisana w kontekst interakcji z innymi ludźmi, by dostarczać doświadczeń, a nie ograniczać się tylko do teorii. Warto również zaangażować szkołę w przekazywanie wiedzy o prawach dziecka – badania pokazały, że młodzież widzi tylko znikomą liczbę praw w kontekście środowiska szkolnego. Może wiązać się to z przekonaniem uczniów, że w szkole nie przestrzega się ich praw. Należy zatem zwrócić uwagę na to, by prawa dziecka w szkole nie ograniczały się tylko do informacji na ich temat, ale stały się systemem norm i zasad, np. przez zamieszczenie w statucie placówki Konwencji o Prawach Dziecka.

Deskryptory TESE: prawa dziecka, prawa obywatelskie, prawa człowieka, krzywdzenie dzieci, przemoc, przemoc szkolna
TESE descriptors: rights of the child, civil rights, human rights, child abuse, violence, bullying
Publikacje:
  • Bąk, E. (1996). Prawa dziecka – wartość i norma, a nie kodeks praw. Edukacja i Dialog, 10, 32-36.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"