BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Praktyki – racjonalna forma poznania rzeczywistości wojskowej przez nauczycieli akademickich
Data: [1995]
Badacz: Tadeusz Kardaś
Abstrakt:

Przedmiotem badania były praktyki jako forma doskonalenia nauczycieli akademickich. W badaniu uczestniczyli szefowie katedr, kierownicy zakładów przedmiotowych i nauczyciele akademiccy. Do racjonalnych form doskonalenia respondenci zaliczyli: doskonalenie bieżące (8,3% wskazań), staże i praktyki (16,7%), doskonalenie pedagogiczne (33,3%) oraz działalność metodyczną (41,7%). Osoby zdystansowane wobec praktyk albo podważające ich racjonalność to przede wszystkim nauczyciele akademiccy (absolwenci uczelni cywilnych i Wojskowej Akademii Technicznej – 40%; absolwenci zagranicznych akademii wojskowych – 38%, nauczyciele akademiccy ze stażem od sześciu do 10 lat – 20% wskazań). 60% szefów katedr i kierowników zakładów przedmiotowych oraz 48% nauczycieli uznało praktyki za przydatne; jako raczej przydatne określiło je 28% szefów katedr i kierowników oraz 34% nauczycieli; jako nieprzydatne: 12% szefów katedr i kierowników oraz 14% nauczycieli. 4% nauczycieli akademickich nie miało zdania na ten temat. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że praktyką powinni zostać objęci wszyscy nauczyciele akademiccy: pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni, nauczyciele przedmiotów taktycznych.

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, praktyka pedagogiczna, nauczyciel, staż pracy
TESE descriptors: in-service teacher training, in-service training, teaching practice, teacher, seniority
Publikacje:
  • Kardaś, T. (1996). Praktyki – racjonalna forma poznania rzeczywistości wojskowej przez nauczycieli akademickich (artykuł dyskusyjny). Toruńskie Studia Dydaktyczne, 9, 144-154.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"