BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Prawa ucznia w szkole
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: wrzesień 1995 – luty 1996
Badacz: Maria Bal-Nowak, Dobiesław Barczyński, Bogna Chmielewska, Elżbieta Czyż, Wojciech Janicki, Maria Kędzierska-Graszewicz, Agnieszka Kłosowska, Ryszard Kozioł, Maria Krzywicka, Czesław Lisowiec, Elżbieta Lisowiec, Alicja Matecka, Elżbieta Miller-Grzegorczyk, Artur Mudrecki, Barbara Paprocka-Piotrowska, Marzena Rafalska, Małgorzata Rosin, Ewa Stawowy, Małgorzata Tworkiewicz
Abstrakt:

Głównym celem badania była diagnoza przestrzegania w rzeczywistości szkolnej konwencji o prawach dziecka oraz europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Badanie przeprowadzono w 10 rejonach Polski (osiem miast wojewódzkich, kilkadziesiąt miast gminnych, kilkanaście wsi), w 100 losowo wybranych szkołach (średnie ogólnokształcące i zawodowe – 80% ankiet; szkoły podstawowe – 20% ankiet) za pomocą kwestionariusza ankiety zawierającego 51 pytań. Uczniowie wypełniali ankiety podczas zajęć lekcyjnych. Spośród 3068 ankiet wypełnionych przez uczniów do dalszej analizy zakwalifikowano 3054 kwestionariusze. Dodatkowo, w celu zebrania uzupełniających informacji, przeprowadzono poza siedzibą szkoły (np. w poradniach psychologiczno-pedagogicznych) 312 wywiadów z uczniami, 71 z dyrektorami szkół oraz 36 z pedagogami szkolnymi. Pytania zarówno ankietowe, jak i podane w wywiadach dotyczyły znajomości praw człowieka/ucznia oraz zagadnień rozumienia i przestrzegania konkretnych praw, m.in.: prawa do informacji, wolności wypowiedzi, wolności religijnej i światopoglądowej, postawy tolerancji, zasady równości, prawa do wolności. Wnioski z badania zostały omówione z podziałem na wymienione prawa. Stopień przestrzegania praw ucznia w szkole badacze określili jako niezadowalający.
 

Deskryptory TESE: prawo do edukacji, prawa dziecka, dyskryminacja, przemoc, prawa człowieka
TESE descriptors: right to education, rights of the child, discrimination, violence, human rights
Publikacje:
  • Czyż, E. (oprac.). (1996). Prawa ucznia w szkole : raport z badań. Pobrane z http://www.hfhrpol.waw.pl/pliki/ElzbietaCzyzPrawaUczniaWSzkole.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"