BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opieka szkoły nad przebiegiem początkowego okresu pracy młodych pedagogów specjalnych
Data: [1999]
Badacz: Helena Łaś
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka działań szkoły związanych z początkowym okresem pracy młodych pedagogów specjalnych. W badaniu wzięło udział 306 absolwentów, którzy ukończyli pedagogikę specjalną w Wyższej Szkole Pedagogicznej i na Uniwersytecie Szczecińskim w latach 1980–1991. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, wywiadem albo ankietą (ankietę wykorzystywano w przypadku utrudnionego kontaktu z absolwentem albo zwierzchnikiem). Przełożeni wypowiadali się na temat 296 młodych pedagogów specjalnych. 80% absolwentów i 95% zwierzchników twierdziło, że młodzi pedagodzy specjalni, zaczynający pracę zawodową, mogą liczyć na dużą pomoc, obejmującą problemy formalno-organizacyjne, dydaktyczne, wychowawcze i terapeutyczne, także bytowe i towarzyskie. Żaden z respondentów nie doświadczył wrogości albo niechęci ze strony zwierzchników; kilka osób przyznało, że ich przełożeni w pierwszym kontakcie byli nieżyczliwi i nie interesowali się ich trudnościami w pracy. 93% absolwentów otrzymało pomoc w nawiązaniu relacji ze starszymi kolegami w środowisku pracy. Mimo to blisko 30% pedagogów nie uzyskało żadnej pomocy od przełożonych podczas pierwszych spotkań z wychowankami. Podobna liczba absolwentów musiała poradzić sobie z nawiązaniem kontaktu z rodzicami wychowanków. 34,6% respondentów było hospitowanych przez dyrekcję raz w roku, 29,5% dwa razy, 28% trzy razy. Prawie 40% absolwentów twierdziło, że hospitacje nie spełniają funkcji motywującej nauczyciela do doskonalenia warsztatu pracy. Dla niektórych młodych pedagogów obecność dyrekcji podczas zajęć jest bardzo stresująca. 58% absolwentów miało swojego opiekuna wyznaczonego z rady pedagogicznej placówki. Opiekun pedagogiczny: doradzał w rozwiązywaniu problemów w zakresie funkcji diagnostycznej, dydaktyczno-wychowawczej, interwencyjnej itp. placówki; udzielał informacji w sprawie prowadzenia dokumentacji związanej z wykonywaną pracą; udostępniał wzorcowe konspekty zajęć, materiały; pomagał w doborze literatury fachowej; motywował do efektywnej pracy itp. Pozostali początkujący pedagodzy – mimo że nie mieli swoich opiekunów – mogli prosić o pomoc przełożonych i osoby z grona pedagogicznego. W opinii 62% absolwentów atmosfera w ich placówkach była dobra, 14% oceniło ją jako bardzo dobrą, a 6% jako złą. Zdaniem 18% badanych atmosfera w ich szkołach była zaledwie zadowalająca. Oceny te należy jednak potraktować jako bardzo subiektywne – zdarzało się, że dwie osoby pracujące w jednym miejscu oceniały zupełnie różnie relacje interpersonalne w placówce. Wyniki badania pokazały, że większość młodych pedagogów specjalnych była zadowolona z pomocy udzielonej przez zwierzchników placówki, w której zaczynali pracę. Opieka ta obejmowała takie elementy jak: wprowadzenie w środowisko pracy i zadania zawodowe przez zwierzchników; pomoc kolegów (m.in. opiekuna pedagogicznego), atmosferę psychospołeczną placówki.

Deskryptory TESE: kształcenie specjalne, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, resocjalizacja, szkoła specjalna, kształcenie integracyjne, specjalne potrzeby edukacyjne, nauczyciel
TESE descriptors: special needs education, intellectual disability, disability, correctional education, special school, inclusive education, special educational needs, teacher
Publikacje:
  • Łaś, H. (1999). Opieka szkoły nad przebiegiem początkowego okresu pracy młodych pedagogów specjalnych. Edukacja Humanistyczna, 1, 101-108.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"