Abstrakt: |
Celem badania była ocena przygotowania nauczycieli do pracy z uczniem przewlekle chorym w opinii nauczycieli, rodziców i lekarzy. W badaniu uczestniczyło 37 nauczycieli, 29 rodziców oraz sześciu lekarzy. Posłużono się takimi technikami badawczymi jak: ankieta dla nauczycieli, wywiad z lekarzami prowadzącymi uczniów z astmą i alergią, kwestionariusz wywiadu z rodzicem albo opiekunem, dotyczący środowiska rodzinnego i oceny przygotowania nauczyciela. Wyniki badania ujawniły, że w opinii rodziców, lekarzy i samych nauczycieli pedagodzy nie są wystarczająco przygotowani, by efektywnie pracować z dziećmi przewlekle chorymi. Pytano, czy nauczyciele są przygotowani do pracy z uczniami przewlekle chorymi. Odpowiedzi tak udzieliło 19 nauczycieli, trzech rodziców, lekarz; częściowo: nauczyciel, rodzic, lekarz; nie: 14 nauczycieli, 14 rodziców, czterech lekarzy; brak odpowiedzi: trzech nauczycieli, 11 rodziców. Na lepsze przygotowanie nauczycieli – według samych respondentów – mogłyby wpłynąć: organizowanie spotkań z lekarzami, odbycie kursów podyplomowych oraz szkoleń. Badanych nauczycieli i lekarzy pytano o współpracę nauczycieli i rodziców w zakresie opieki nad uczniem z astmą i alergią. Odpowiedzi tak udzieliło 33 nauczycieli i sześciu lekarzy; nie: trzech nauczycieli i trzech lekarzy; częściowo: dwóch lekarzy; nie wiem: lekarz; brak odpowiedzi: nauczyciel. |