Abstrakt: |
Przeprowadzone badania dotyczyły kwestii: społecznego odbioru istnienia ośrodka dla dzieci przedszkolnych w środowisku lokalnym; oceny programu pracy z dzieckiem, realizowanego w badanym ośrodku (Tam, gdzie nie ma przedszkoli), a także oceny organizacji, funkcjonowania, charakteru i specyfiki zajęć. Interesującą kwestią była także weryfikacja oczekiwań wobec organizatorów programu. Pierwszy aspekt przebadano z zastosowaniem sondażu diagnostycznego. W badaniach wzięło udział 105 mieszkańców wsi Wysokienice – 54% kobiet, oraz 105 osób ze wsi Michowice (gmina Głuchów) – 72% kobiet. Techniką badawczą był wywiad. Podczas badania drugiej kwestii wykorzystano elementy metody indywidualnych przypadków. Przeprowadzono rozmowy indywidualne z rodzicami (21 wywiadów swobodnych – 14 matek, siedmiu ojców), z dziećmi w wieku 4-6 lat (Michowice – dziewięcioro dzieci; Wysokienice – 17 dzieci), z wychowawcami ośrodków przedszkolnych (czterech pracowników). Ponadto wywiad przeprowadzono z koordynatorką programu. Dodatkową techniką była obserwacja uczestnicząca. Terenem badań były dwa wiejskie ośrodki przedszkolne, powstałe z inicjatywy Polskiej Fundacji Młodzieży. Wyniki badań pokazały ogólny poziom zadowolenia pracowników ośrodków przedszkolnych z wykonywanej pracy, która ich zdaniem spełnia oczekiwania zawodowe oraz jest satysfakcjonująca. Wśród najważniejszych potrzeb, które zaspokaja ośrodek, wymieniano: kontakty dzieci z rówieśnikami, stwarzanie warunków podopiecznym do osiągania sukcesów. Badania potwierdziły częstsze stosowanie w pracy z dziećmi z ośrodków technik manualnych na prowadzonych zajęciach niż technik pracy wykorzystujących muzykę. Badania zilustrowały także przyczyny posłania dziecka do ośrodka przedszkolnego. Do głównych powodów rodzice zaliczali: objęcie opieką dziecka podczas nieobecności rodziców, możliwość wsparcia rozwoju dziecka (głównie w aspekcie społeczno-intelektualnym) oraz przygotowanie dziecka do podjęcia w przyszłości nauki szkolnej. Analiza wypowiedzi dzieci świadczy o ich pozytywnym ustosunkowaniu się do ośrodków. Również mieszkańcy wsi zauważyli wpływ edukacji przedszkolnej na np. rozwój słownictwa u badanych dzieci. |