BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości studentów Zielonej Góry
Data: [1998]
Badacz: Barbara Hajduk
Abstrakt:

Przedmiotem badania były wartości studentów z Zielonej Góry. W badaniu wzięło udział 279 osób, w tym: 84 mężczyzn i 195 kobiet; 179 studentów politechniki i 100 Wyższej Szkoły Pedagogicznej. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że studenci najwyżej cenili wartości osobiste, tj.: bezpieczeństwo rodziny, mądrość, szczęście, miłość, wolność, godność. Wśród wartości średnio cenionych znalazły się: bezpieczeństwo narodowe, pokój na świecie, przyjaźń, równowaga wewnętrzna, zbawienie, poczucie dokonania. Studentki uczelni technicznej wyżej cenili wartość zbawienia niż studenci. Najmniej cenionymi wartościami były wartości estetyczne, hedonistyczne oraz dobrobyt. W grupie wartości instrumentalnych wyżej cenione były wartości moralne i kompetencyjne. Zaobserwowano, że na ocenę poszczególnych wartości mają wpływ takie czynniki jak: płeć, typ uczelni i kierunek studiów. Studenci politechniki bardziej cenili niektóre wartości moralne, np. wybaczenie, a niżej niektóre wartości kompetencyjne, np. ambicję, logikę. Ponadto okazało się, że studentki bardziej niż studenci podkreślali wagę takich wartości jak: miłość, uczciwość, pomoc; jednocześnie mniej ceniły niezależność i logiczność. Studenci matematyki większą wagę przykładali do wartości moralnych (uczciwość, pomoc, wybaczanie, uprzejmość), a mniejszą do wartości kompetencyjnych (ambicja, uzdolnienia) niż studenci zarządzania. Okazało się, że niewielki wpływ na hierarchię wartości miała sprawność intelektualna respondentów, znikomą rolę odegrała także równowaga emocjonalna. Unifikacji hierarchii sprzyjała dotychczasowa socjalizacja w rodzinie, szkole i kręgach rówieśniczych. Włączenie metody analizy skupień: uświadomiło, jak zróżnicowana jest populacja studentów pod względem hierarchii wartości ostatecznych; ujawniło relatywizm znaczenia niektórych wartości osobistych (np. zbawienia) i społecznych (np. bezpieczeństwo narodowe); pokazało uniwersalizm niektórych wartości, np. mądrość, bezpieczeństwo rodzinne.

Deskryptory TESE: student, płeć, płeć żeńska, płeć męska, rodzina, krytycyzm
TESE descriptors: student, gender, female, male, family, critical sense
Publikacje:
  • Hajduk, B. (1999). Wartości studentów Zielonej Góry. Forum Oświatowe, 1/2, 113-131.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"