Abstrakt: |
Przedmiotem badania były wartości studentów z Zielonej Góry. W badaniu wzięło udział 279 osób, w tym: 84 mężczyzn i 195 kobiet; 179 studentów politechniki i 100 Wyższej Szkoły Pedagogicznej. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że studenci najwyżej cenili wartości osobiste, tj.: bezpieczeństwo rodziny, mądrość, szczęście, miłość, wolność, godność. Wśród wartości średnio cenionych znalazły się: bezpieczeństwo narodowe, pokój na świecie, przyjaźń, równowaga wewnętrzna, zbawienie, poczucie dokonania. Studentki uczelni technicznej wyżej cenili wartość zbawienia niż studenci. Najmniej cenionymi wartościami były wartości estetyczne, hedonistyczne oraz dobrobyt. W grupie wartości instrumentalnych wyżej cenione były wartości moralne i kompetencyjne. Zaobserwowano, że na ocenę poszczególnych wartości mają wpływ takie czynniki jak: płeć, typ uczelni i kierunek studiów. Studenci politechniki bardziej cenili niektóre wartości moralne, np. wybaczenie, a niżej niektóre wartości kompetencyjne, np. ambicję, logikę. Ponadto okazało się, że studentki bardziej niż studenci podkreślali wagę takich wartości jak: miłość, uczciwość, pomoc; jednocześnie mniej ceniły niezależność i logiczność. Studenci matematyki większą wagę przykładali do wartości moralnych (uczciwość, pomoc, wybaczanie, uprzejmość), a mniejszą do wartości kompetencyjnych (ambicja, uzdolnienia) niż studenci zarządzania. Okazało się, że niewielki wpływ na hierarchię wartości miała sprawność intelektualna respondentów, znikomą rolę odegrała także równowaga emocjonalna. Unifikacji hierarchii sprzyjała dotychczasowa socjalizacja w rodzinie, szkole i kręgach rówieśniczych. Włączenie metody analizy skupień: uświadomiło, jak zróżnicowana jest populacja studentów pod względem hierarchii wartości ostatecznych; ujawniło relatywizm znaczenia niektórych wartości osobistych (np. zbawienia) i społecznych (np. bezpieczeństwo narodowe); pokazało uniwersalizm niektórych wartości, np. mądrość, bezpieczeństwo rodzinne. |