BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości sportu w opinii młodzieży
Kolejne lata cyklu: 1998
Typ badania: cykliczne
Data: 1998 – 2010
Badacz: Marek Świercz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy porównawczej opinii młodzieży z I Liceum Ogólnokształcącego (I LO) w Łodzi i Ogólnokształcącego Liceum Lotniczego (OLL) w Dęblinie na temat wartości sportu. Przebieg badania podzielono na dwa etapy, pierwszy obejmował zebranie materiału z I LO w Łodzi w 1998 roku, drugi – uzyskanie danych z OLL w Dęblinie w kolejnej edycji badania, tj. w 2010 roku. Ogółem przebadano 213 uczniów (w tym 117 z I LO oraz 96 z OLL), w wieku od 16 do 18 lat. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, kwestionariuszem ankiety. Badanie z 1998 roku wykazało, że 49,6% badanych uprawiało sport w szkole, rekreacyjnie – 17,9%, natomiast 57,3% uczniów I LO trenowało w zorganizowanej formie. Jedynie 4,7% nie uprawiało sportu wcale. Do najczęściej wskazywanych walorów aktywnego uczestnictwa w sporcie zaliczono rozwijanie siły, szybkości, wytrzymałości itp. (97,4%), doskonalenie sylwetki, figury, proporcji ciała (96,6%), naukę współpracy i współżycia w grupie (95,7%); w dalszej kolejności troskę o zdrowie (73,5%), naukę odpowiedzialności (72,7%) oraz naukę stosowania reguł sportowych w życiu codziennym (67,6%). Zgodnie z uzyskanym materiałem badanych najbardziej interesowały podczas oglądania zawodów sportowych piękno i estetyka (41%), dopiero później wynik sportowy, rekordy i uzyskane miejsce (25,6%). Na pytanie o pogląd na sport wyczynowy przeważnie odpowiadano: Sport to szansa zaistnienia dla wielu wspaniałych ludzi (43,6%). Natomiast za najważniejszą cechę olimpijczyków uznano zdolność osiągania niewyobrażalnie wysokich wyników (73,5%). W badaniu z 2010 roku stwierdzono, że wszyscy uczniowie OLL uprawiali sport: 66,7% – w szkole, rekreacyjnie – 29,2%, natomiast w zorganizowanej formie – 65,6%. Do tak samo ważnych walorów aktywnego uczestnictwa w sporcie zaliczono rozwijanie siły, szybkości, wytrzymałości itp. (98,9%) oraz doskonalenie sylwetki, figury, proporcji ciała (98,9%). W następnej kolejności troskę o zdrowie (91,7%), naukę współpracy i współżycia w grupie (88,5%), naukę stosowania reguł sportowych w życiu codziennym (86,5%) oraz lepsze przygotowanie się do przyszłej pracy. Zgodnie z uzyskanym materiałem, w odróżnieniu od uczniów I LO w Łodzi, badanych najbardziej interesowały podczas oglądania zawodów przede wszystkim wynik sportowy, rekordy i uzyskane miejsce (37,5%), dopiero później piękno i estetyka (26,0%). Na pytanie o pogląd na sport wyczynowy, podobnie jak wśród uczniów I LO, przeważyła odpowiedź: Sport to szansa zaistnienia dla wielu wspaniałych ludzi (52,1%). Dodatkowo ankietowani uczęszczający do OLL również (jak respondenci z pierwszej edycji badania) za najważniejszą cechę olimpijczyków uznali zdolność osiągania niewyobrażalnie wysokich wyników (71,8%). Wysnuto wniosek, że zaobserwowane różnice (głównie w waloryzowaniu uczestnictwa w sporcie oraz postrzeganiu zawodów sportów) mogły wynikać z dużego odstępu czasowego pomiędzy dwiema edycjami badania, różnorodnego środowiska, w którym funkcjonowały obie grupy („cywilne” oraz „wojskowe”), a także z odmiennych planów życiowych (np. zostanie w przyszłości pilotem wojskowym, dla którego zdrowie i sprawność fizyczna jest szczególnie ważna).

Deskryptory TESE: postawa, wypoczynek, młodzież, wychowanie fizyczne, rozwój fizyczny
TESE descriptors: attitude, leisure, youth, physical education, physical development
Publikacje:
  • Świercz, M. (2011). Wartości sportu w opinii młodzieży. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 8, 14-19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"