Abstrakt: |
Przedmiotem badania była rola psychologii w kształceniu kierunkowym nauczycieli nauczania początkowego. W badaniu wzięli udział nauczyciele-studenci pedagogiki wczesnoszkolnej (N = 128). Zapytano ich w ankiecie, jaka wiedza psychologiczna jest im najbardziej potrzebna w pracy z uczniami. Respondenci uważali, że potrzebna jest im przede wszystkim zintegrowana wiedza psychologiczna, niedzielona na poszczególne działy, np. psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, wychowawcza, kliniczna, społeczna. Twierdzili, że zagadnienia psychologiczne należy podzielić według kryterium wiekowego uczniów, np. rozwój dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły podstawowej itd. Według badanych w pracy zawodowej z uczniami konieczna jest również teoretyczna wiedza psychologiczna, oparta na prawdziwych przykładach, sytuacjach szkolnych i wychowawczych, a nie w warunkach laboratoryjnych. Nauczyciele w swojej pracy potrzebują także umiejętności metodyczno-psychologicznych w reagowaniu na konkretne zachowania ucznia w szkole, zwłaszcza jeśli chodzi o agresję, zbytnią ruchliwość itp. Nauczyciele podkreślali istotność wiedzy psychologicznej przekazywanej przez doświadczonych nauczycieli-psychologów. Nauczyciele najbardziej interesują się zagadnieniami psychologicznymi związanymi z uczniem, w dalszej kolejności zaś – z rodzicami i rodziną ucznia, a także z powinnościami samego nauczyciela. Do najważniejszych obszarów wiedzy o uczniu zaliczyli (według częstotliwości wypowiedzi): rozwój procesów poznawczych, rozwój biologiczny, zaburzenia w rozwoju, osobowość, rozwój uczuciowy, rozwój społeczny, metody poznawania rozwoju, czynniki i wyznaczniki rozwoju uczniów. |