BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola psychologii w kształceniu kierunkowym nauczycieli nauczania początkowego
Instytucja:
Data: styczeń 1993
Badacz: Kazimierz Czarnecki
Abstrakt:

Przedmiotem badania była rola psychologii w kształceniu kierunkowym nauczycieli nauczania początkowego. W badaniu wzięli udział nauczyciele-studenci pedagogiki wczesnoszkolnej (N = 128). Zapytano ich w ankiecie, jaka wiedza psychologiczna jest im najbardziej potrzebna w pracy z uczniami. Respondenci uważali, że potrzebna jest im przede wszystkim zintegrowana wiedza psychologiczna, niedzielona na poszczególne działy, np. psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, wychowawcza, kliniczna, społeczna. Twierdzili, że zagadnienia psychologiczne należy podzielić według kryterium wiekowego uczniów, np. rozwój dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły podstawowej itd. Według badanych w pracy zawodowej z uczniami konieczna jest również teoretyczna wiedza psychologiczna, oparta na prawdziwych przykładach, sytuacjach szkolnych i wychowawczych, a nie w warunkach laboratoryjnych. Nauczyciele w swojej pracy potrzebują także umiejętności metodyczno-psychologicznych w reagowaniu na konkretne zachowania ucznia w szkole, zwłaszcza jeśli chodzi o agresję, zbytnią ruchliwość itp. Nauczyciele podkreślali istotność wiedzy psychologicznej przekazywanej przez doświadczonych nauczycieli-psychologów. Nauczyciele najbardziej interesują się zagadnieniami psychologicznymi związanymi z uczniem, w dalszej kolejności zaś – z rodzicami i rodziną ucznia, a także z powinnościami samego nauczyciela. Do najważniejszych obszarów wiedzy o uczniu zaliczyli (według częstotliwości wypowiedzi): rozwój procesów poznawczych, rozwój biologiczny, zaburzenia w rozwoju, osobowość, rozwój uczuciowy, rozwój społeczny, metody poznawania rozwoju, czynniki i wyznaczniki rozwoju uczniów.

Deskryptory TESE: psychologia, treści kształcenia, program nauczania, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, kompetencje
TESE descriptors: psychology, content of learning, curriculum, child development, cognitive development, competence
Publikacje:
  • Czarnecki, K. (1994). Rola psychologii w kształceniu kierunkowym nauczycieli nauczania początkowego. (Wyniki badań sondażowych). W: H. Moroz (red.), Kształcenie nauczycieli klas początkowych (s. 11-17). Warszawa: WSP TWP, Sorus.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"