BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Interdyscyplinarna edukacja ekologiczna
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Józefina Turło
Abstrakt:

Przedmiotem badania były efekty edukacji ekologicznej na wcześniejszym etapie kształcenia i porównanie poziomu wiedzy słuchaczy w badaniach wstępnych i po zakończeniu studiów dyplomowych związanych z ochroną środowiska. Pytania zadane studentom dotyczyły kategorii analitycznych ekologii, kontekstu cywilizacyjnego zagrożeń społecznych, czynników warunkujących zdrowie, poziom życia, aspektów wartości środowiska, wiedzy o nadumieralności itp. Wyniki badania wykazały, że poziom znajomości podstawowych pojęć ekologicznych wzrósł od 10% do 60%. We wstępnym badaniu prawidłową definicję pojęcia ekologia podało 90% słuchaczy, w końcowym etapie – wszyscy. Tylko 17% respondentów wiedziało, co oznacza greckie słowo oikos; w końcowej fazie poprawne znaczenie pojęcia potrafiło podać 77% ankietowanych. Przyrost wiedzy o elementach biotycznych wzrósł o: 22% (powietrze), 59% (woda), 55% (gleba), 24% (energia). W badaniach wstępnych prawidłową definicję pojęcia ekosystem znało 60% respondentów, w badaniu końcowym zaś – wszyscy. W badaniach wstępnych tylko 4% ankietowanych znało wskaźnik umieralności mężczyzn (poprawną odpowiedź podało 58% badanych w końcowej fazie). W badaniach wstępnych tylko połowa słuchaczy wiedziała, czym jest rolnictwo ekologiczne (po ukończeniu studium – wszyscy). O 38% wzrósł odsetek osób wiedzących o obecności konserwantów w żywności. W fazie wstępnej badania tylko 17% respondentów zdawało sobie sprawę z zatrucia środowiska i jego degradacji – w końcowej fazie odsetek ten wzrósł do 57%. Wyniki badania miały posłużyć do wprowadzenia zmian w programie nauczania Podyplomowego Studium Badania Środowiska PRONAT (UMK).

Deskryptory TESE: środowisko, ochrona środowiska, trwałość, nauka o środowisku, efekt uczenia się, postępy w nauce, wiedza, ewaluacja
TESE descriptors: environment, environmental protection, sustainability, environmental education, learning outcome, study progress, knowledge, evaluation
Publikacje:
  • Turło, J. (1996). Interdyscyplinarna edukacja ekologiczna. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, 170-176.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"