Abstrakt: |
Przedmiotem badania były efekty edukacji ekologicznej na wcześniejszym etapie kształcenia i porównanie poziomu wiedzy słuchaczy w badaniach wstępnych i po zakończeniu studiów dyplomowych związanych z ochroną środowiska. Pytania zadane studentom dotyczyły kategorii analitycznych ekologii, kontekstu cywilizacyjnego zagrożeń społecznych, czynników warunkujących zdrowie, poziom życia, aspektów wartości środowiska, wiedzy o nadumieralności itp. Wyniki badania wykazały, że poziom znajomości podstawowych pojęć ekologicznych wzrósł od 10% do 60%. We wstępnym badaniu prawidłową definicję pojęcia ekologia podało 90% słuchaczy, w końcowym etapie – wszyscy. Tylko 17% respondentów wiedziało, co oznacza greckie słowo oikos; w końcowej fazie poprawne znaczenie pojęcia potrafiło podać 77% ankietowanych. Przyrost wiedzy o elementach biotycznych wzrósł o: 22% (powietrze), 59% (woda), 55% (gleba), 24% (energia). W badaniach wstępnych prawidłową definicję pojęcia ekosystem znało 60% respondentów, w badaniu końcowym zaś – wszyscy. W badaniach wstępnych tylko 4% ankietowanych znało wskaźnik umieralności mężczyzn (poprawną odpowiedź podało 58% badanych w końcowej fazie). W badaniach wstępnych tylko połowa słuchaczy wiedziała, czym jest rolnictwo ekologiczne (po ukończeniu studium – wszyscy). O 38% wzrósł odsetek osób wiedzących o obecności konserwantów w żywności. W fazie wstępnej badania tylko 17% respondentów zdawało sobie sprawę z zatrucia środowiska i jego degradacji – w końcowej fazie odsetek ten wzrósł do 57%. Wyniki badania miały posłużyć do wprowadzenia zmian w programie nauczania Podyplomowego Studium Badania Środowiska PRONAT (UMK). |