BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Interakcyjne uwarunkowania rozwijania kompetencji dialogowej dziecka
Data: [2007]
Badacz: Magdalena Grochowalska
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie relacji między formą wypowiedzi dialogowej tworzoną przez dzieci a wiekiem partnera w rozmowie. Objęto nim 42 dzieci sześcioletnich uczęszczających do krakowskich przedszkoli oraz 12 nauczycielek. Rozmowy dzieci rejestrowano na taśmę magnetofonową. Zgromadzono w rezultacie 58 rozmów rówieśniczych oraz 26 rozmów dziecka z nauczycielką. Przeprowadzono analizę rozmów pod kątem ich tematyki, treści i ciągłości oraz umiejętności współtworzenia rozmowy przez dzieci. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić hipotezę, zgodnie z którą umiejętność prowadzenia dialogu przez dzieci jest zależna od wieku rozmówcy. Rozmowy z rówieśnikami cechowały się niższym stopniem ciągłości niż rozmowy z nauczycielką. Zdolność dzieci do współtworzenia rozmowy warunkowana była również rolą przyjmowaną przez nauczycielkę. Podążanie w rozmowie za dzieckiem oraz respektowanie jego toku myślenia skłaniała dzieci do tworzenia dłuższych i bogatszych treściowo dialogów.

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, umiejętności komunikowania się, relacja dorosły – dziecko, relacje interpersonalne, komunikacja werbalna
TESE descriptors: language skills, communicative competences, adult-child relation, interpersonal relations, verbal communication
Publikacje:
  • Grochowalska, M. (2007). Interakcyjne uwarunkowania rozwijania kompetencji dialogowej dziecka. W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 271-280). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"