| Tytuł badania: | Interakcyjne uwarunkowania rozwijania kompetencji dialogowej dziecka | 
		
		
		
				
		| Data: | [2007] | 
	
		| Badacz: | Magdalena Grochowalska | 
	
		| Abstrakt: | Celem badania było ustalenie relacji między formą wypowiedzi dialogowej tworzoną przez dzieci a wiekiem partnera w rozmowie. Objęto nim 42 dzieci sześcioletnich uczęszczających do krakowskich przedszkoli oraz 12 nauczycielek. Rozmowy dzieci rejestrowano na taśmę magnetofonową. Zgromadzono w rezultacie 58 rozmów rówieśniczych oraz 26 rozmów dziecka z nauczycielką. Przeprowadzono analizę rozmów pod kątem ich tematyki, treści i ciągłości oraz umiejętności współtworzenia rozmowy przez dzieci. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić hipotezę, zgodnie z którą umiejętność prowadzenia dialogu przez dzieci jest zależna od wieku rozmówcy. Rozmowy z rówieśnikami cechowały się niższym stopniem ciągłości niż rozmowy z nauczycielką. Zdolność dzieci do współtworzenia rozmowy warunkowana była również rolą przyjmowaną przez nauczycielkę. Podążanie w rozmowie za dzieckiem oraz respektowanie jego toku myślenia skłaniała dzieci do tworzenia dłuższych i bogatszych treściowo dialogów. | 
			
		| Deskryptory TESE: | kompetencje językowe, umiejętności komunikowania się, relacja dorosły – dziecko, relacje interpersonalne, komunikacja werbalna | 
	
		| TESE descriptors: | language skills, communicative competences, adult-child relation, interpersonal relations, verbal communication | 
	
		| Publikacje: | Grochowalska, M. (2007). Interakcyjne uwarunkowania rozwijania kompetencji dialogowej dziecka. W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 271-280). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 |