Tytuł badania: |
Interakcyjne uwarunkowania rozwijania kompetencji dialogowej dziecka |
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Magdalena Grochowalska |
Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie relacji między formą wypowiedzi dialogowej tworzoną przez dzieci a wiekiem partnera w rozmowie. Objęto nim 42 dzieci sześcioletnich uczęszczających do krakowskich przedszkoli oraz 12 nauczycielek. Rozmowy dzieci rejestrowano na taśmę magnetofonową. Zgromadzono w rezultacie 58 rozmów rówieśniczych oraz 26 rozmów dziecka z nauczycielką. Przeprowadzono analizę rozmów pod kątem ich tematyki, treści i ciągłości oraz umiejętności współtworzenia rozmowy przez dzieci. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić hipotezę, zgodnie z którą umiejętność prowadzenia dialogu przez dzieci jest zależna od wieku rozmówcy. Rozmowy z rówieśnikami cechowały się niższym stopniem ciągłości niż rozmowy z nauczycielką. Zdolność dzieci do współtworzenia rozmowy warunkowana była również rolą przyjmowaną przez nauczycielkę. Podążanie w rozmowie za dzieckiem oraz respektowanie jego toku myślenia skłaniała dzieci do tworzenia dłuższych i bogatszych treściowo dialogów. |
Deskryptory TESE: |
kompetencje językowe, umiejętności komunikowania się, relacja dorosły – dziecko, relacje interpersonalne, komunikacja werbalna |
TESE descriptors: |
language skills, communicative competences, adult-child relation, interpersonal relations, verbal communication |
Publikacje: |
- Grochowalska, M. (2007). Interakcyjne uwarunkowania rozwijania kompetencji dialogowej dziecka. W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 271-280). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
|