Obserwuj
Tytuł badania: |
Badanie potrzeb w zakresie kształcenia na odległość |
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Anna Drzewińska, Dorota Król, Maria Wilkin, Jan Zając |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu identyfikacji potrzeb w zakresie kształcenia na odległość (TIK) oraz określenia potencjalnego odbiorcy zainteresowanego tą formą, jak również określenia barier utrudniających upowszechnianie tej formy kształcenia. Główne cele badania to opisanie oczekiwań indywidualnych odbiorców co do ich własnych potrzeb szkoleniowych oraz zebranie opinii na temat kształcenia przez internet. Badanie podzielono na trzy części: badanie na nauczycielach i pracownikach instytucji związanych z edukacją, badanie ogólnopolskie, badanie powiatowych urzędów pracy. W grupie badanej przeważali nauczyciele przedmiotów ścisłych (36,4%) i zawodowych (22,4%); kobiety (77,2%); nauczyciele w wieku 46 lat i więcej (41,6%) oraz 36 – 45 lat (34,8%); mieszkańcy metropolii, powyżej 500 tys. mieszkańców (24%) i miast małych, do 50 tys. mieszkańców (21%). Tylko 72 osoby (na 1000 badanych) miały kontakt z e-nauczaniem, z czego większość (56 osób) uczestniczyła w kursach samokształceniowych. Trwała obecność e-nauczania w polskim systemie edukacji zależy od bardziej aktywnego promowania tego sposóbu kształcenia, zwiększenia i urozmaicenia oferty edukacyjnej realizowanej przez internet i dostosowania programów szkoleniowych do specyficznej sytuacji poszczególnych grup zawodowych, regionów, województw, środowisk. |
Deskryptory TESE: |
kwalifikacje zawodowe, Internet, e-kształcenie, korzystanie z Internetu, nauczanie na odległość, potrzeby szkoleniowe, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
vocational qualification, Internet, e-learning, Internet usage, distance learning, training need, ICT |
Publikacje: |
- Król, D., Wilkin, M., Zając, J. i Drzewińska, A. (bdw.). Badanie potrzeb w zakresie kształcenia na odległość. Pobrane z http://www.come.uw.edu.pl/_pliki/etap1b.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.