
Obserwuj
Tytuł badania: |
Samodzielność pracy podczas egzaminów zewnętrznych |
Instytucja: |
|
Data: |
sierpień 2010 |
Badacz: |
Małgorzata Tyszko |
Abstrakt: |
Celem badania było stworzenie praktycznych dyrektyw w ograniczeniu występowania zjawiska ściągania. Podstawowym narzędziem badawczym była ankieta internetowa (7769 wypełnionych ankiet) oraz ankieta audytoryjna (315 wypełnionych ankiet). W badaniu uczestniczyli uczniowie i nauczyciele ze 193 szkół Okręgu Poznańskiego OKE. Raport z badania objął takie zagadnienia jak: struktura badanej populacji; emocje związane z egzaminami zewnętrznymi; ocena wiedzy przed egzaminami a samodzielność pracy; korzystanie z "pomocy" kolegów podczas egzaminów; zachowanie nauczycieli; "system pomocy" funkcjonujący w szkołach; przebieg sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego; postawa wobec "ściągania"; przestrzeganie procedur podczas egzaminu. Badacze zwracają uwagę na niepokojąco dużą skalę zjawiska niesamodzielnej pracy uczniów i jednocześnie wskazują na jego wielopłaszczyznowość. Podają także szereg sugestii i rad na zwiększenie samodzielnej pracy uczniów (m.in.: zwiększenie odległości między piszącymi egzamin, losowanie miejsc itp.).
|
Deskryptory TESE: |
egzamin, test standaryzowany, egzamin końcowy, ocena uczących się, samodzielne uczenie się, postawa wobec szkoły, oszustwo |
TESE descriptors: |
examination, standardised test, final examination, evaluation of students, independent learning, attitude towards school, cheating |
Publikacje: |
- Tyszko, M. (oprac.). (2010). Samodzielność pracy podczas egzaminów zewnętrznych : Raport z badań. Pobrane z http://www.oke.poznan.pl/pliki/badania_i_ewaluacje/36_samodzielnosc_pracy.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.