BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samodzielność i odpowiedzialność uczniów klas drugich szkoły podstawowej
Projekt badawczy:
  • Wychowawca 45+ XXI wieku
pokaż badania
Instytucja:
Data: maj 2011
Badacz: Katarzyna Baraniecka, Beata Derewońko, Anna Ossowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie przygotowania przez rodziców dziecka do obowiązku szkolnego. Postawiono główne pytania badawcze: czy rodzice wyznaczają zakres stałych obowiązków domowych swoim dzieciom; czy rodzice stwarzają swoim dzieciom okazje do samodzielności i podejmowania wyborów; czy rodzice uczą swoje dzieci odpowiedzialności przez wymaganie wypełniania poleceń. Badanie zrealizowano w ramach projektu Wychowawca 45+ XXI wieku, sfinansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach; Działanie 9.4.: Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty). Projekt był realizowany w Studium Podyplomowym w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych dla nauczycieli w wieku 45+. Za pomocą kwestionariusza ankiety przebadano 91 rodziców siedmioletnich i ośmioletnich dzieci. Wyniki badania wskazują na rodzicielską świadomość potrzeby zlecania dzieciom drobnych obowiązków domowych (nie egzekwują ich jednak w codziennym życiu rodzinnym, często wyręczają dzieci w ich obowiązkach, np. przy pakowaniu plecaka czy odrabianiu pracy domowej).

Deskryptory TESE: odpowiedzialność, relacja rodzice – dziecko, wychowanie dziecka, rodzice, rozwój dziecka, decyzja rodziców
TESE descriptors: responsibility, parent-child relation, child rearing, parents, child development, parental choice
Publikacje:
  • Baraniecka, K. i Ossowska, A. (2012). Samodzielność i odpowiedzialność uczniów klas drugich szkoły podstawowej. W: M. Jakubowska (red.), Wychowanie przez działanie (s. 55-66). Pobrane z http://www.ursus.warszawa.pl/files/1386.pdf#page=43
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"