BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Atrakcyjność zajęć a frekwencja
Projekt badawczy:
  • Wychowawca 45+ XXI wieku
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Beata Derewońko, Grażyna Hulewska, Barbara Metter
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu atrakcyjności zajęć na frekwencję uczniów. Badanie zrealizowano w ramach projektu Wychowawca 45+ XXI wieku, który został sfinansowany z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4.: Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty. Projekt był realizowany w Studium Podyplomowym w zakresie Doskonalenia Umiejętności Wychowawczych dla Nauczycieli w wieku 45+. Za pomocą kwestionariusza ankiety przebadano 94 uczniów z sześciu klas zasadniczej szkoły zawodowej w Warszawie i 44 nauczycieli pracujących w tej placówce. Obu grupom zadano pytania badawcze o: przyczyny absencji, związek między wagarowaniem a atrakcyjnością zajęć, wpływ osoby nauczyciela na wagarowanie uczniów, cechy lekcji atrakcyjnej i nudnej, wpływ grupy rówieśniczej, motywatory i demotywatory uczestniczenia w zajęciach. Wyniki badania potwierdzają bezpośrednią zależność między atrakcyjnością zajęć a frekwencją uczniów. Autorki badania sugerują podniesienie atrakcyjności lekcji poprzez np. multimedialne metody nauczania (korzystanie z portali internetowych i nowoczesnego sprzętu) oraz odejście (w miarę możliwości) od wykładowej formy prowadzenia lekcji w szkołach.

Deskryptory TESE: frekwencja, absencja, uczestnictwo, postawa wobec szkoły, złe sprawowanie, niepowodzenie szkolne, metoda aktywizująca
TESE descriptors: attendance, absenteeism, participation, attitude towards school, misconduct, school failure, activity method
Publikacje:
  • Metter, B. i Hulewska, G. (2012). Atrakcyjność zajęć a frekwencja. W: M. Jakubowska (red.), Wychowanie przez działanie (s. 43-54). Pobrane z http://www.ursus.warszawa.pl/files/1386.pdf#page=43
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"