Obserwuj
Tytuł badania: |
Atrakcyjność zajęć a frekwencja |
Projekt badawczy: |
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2011 |
Badacz: |
Beata Derewońko, Grażyna Hulewska, Barbara Metter |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu atrakcyjności zajęć na frekwencję uczniów. Badanie zrealizowano w ramach projektu Wychowawca 45+ XXI wieku, który został sfinansowany z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4.: Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty. Projekt był realizowany w Studium Podyplomowym w zakresie Doskonalenia Umiejętności Wychowawczych dla Nauczycieli w wieku 45+. Za pomocą kwestionariusza ankiety przebadano 94 uczniów z sześciu klas zasadniczej szkoły zawodowej w Warszawie i 44 nauczycieli pracujących w tej placówce. Obu grupom zadano pytania badawcze o: przyczyny absencji, związek między wagarowaniem a atrakcyjnością zajęć, wpływ osoby nauczyciela na wagarowanie uczniów, cechy lekcji atrakcyjnej i nudnej, wpływ grupy rówieśniczej, motywatory i demotywatory uczestniczenia w zajęciach. Wyniki badania potwierdzają bezpośrednią zależność między atrakcyjnością zajęć a frekwencją uczniów. Autorki badania sugerują podniesienie atrakcyjności lekcji poprzez np. multimedialne metody nauczania (korzystanie z portali internetowych i nowoczesnego sprzętu) oraz odejście (w miarę możliwości) od wykładowej formy prowadzenia lekcji w szkołach. |
Deskryptory TESE: |
frekwencja, absencja, uczestnictwo, postawa wobec szkoły, złe sprawowanie, niepowodzenie szkolne, metoda aktywizująca |
TESE descriptors: |
attendance, absenteeism, participation, attitude towards school, misconduct, school failure, activity method |
Publikacje: |
- Metter, B. i Hulewska, G. (2012). Atrakcyjność zajęć a frekwencja. W: M. Jakubowska (red.), Wychowanie przez działanie (s. 43-54). Pobrane z http://www.ursus.warszawa.pl/files/1386.pdf#page=43
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.