BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Atrybucja przyczyn własnej sytuacji egzystencjalnej a zaradność bezrobotnej młodzieży
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Katarzyna Ślebarska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Osoby z przewagą atrybucji wewnętrznej przejawiają w większym stopniu postawy i zachowania czynne wobec problemów wynikających z braku pracy. 2) Osoby z przewagą atrybucji zewnętrznej przejawiają w większym stopniu postawy i zachowania bierne wobec problemów wynikających z braku pracy. 3) Osoby z przewagą atrybucji selektywnej mają większą skłonność do podejmowania zachowań aktywnych. 4) Osoby z przewagą atrybucji zgenerelizowanej w większym stopniu przejawiają postawy bierne wobec problemu braku pracy. Badaniem objęto 100 losowo wybranych absolwentów (w tym 45 mężczyzn oraz 55 kobiet). Wiek większości respondentów mieścił się w przedziale od 19 do 20 lat. Do zebrania materiału badawczego posłużono się autorskim Kwestionariuszem do Badania Sytuacji Bezrobocia. Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono, że wraz ze wzrostem tendencji do podejmowania atrybucji wewnętrznej skłonność do podejmowania czynnych zachowań zaradczych maleje. Ponadto zgromadzony materiał pozwolił wykazać nieistotny charakter związku między zachowaniami czynnymi a atrybucją selektywną do „Ja” oraz związku między atrybucją do sytuacji ekonomicznej. Dodatkowo wykazano istnienie pozytywnej korelacji między zachowaniami czynnymi a atrybucją do rządu.

Deskryptory TESE: absolwent, młodzież, rynek pracy, praca, bezrobocie, postawa
TESE descriptors: school leaver, youth, labour market, labour, unemployment, attitude
Publikacje:
  • Ślebarska, K. (2005). Atrybucja przyczyn własnej sytuacji egzystencjalnej a zaradność bezrobotnej młodzieży. Czasopismo Psychologiczne, 1, 63-67.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"