Obserwuj
Tytuł badania: |
Absencja na lekcjach wychowania fizycznego w liceum |
Projekt badawczy: |
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2011 |
Badacz: |
Beata Derewońko, Teresa Sasin |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie przyczyn absencji uczniów liceum na lekcjach wychowania fizycznego. Badanie zrealizowano w ramach projektu Wychowawca 45+ XXI wieku, który został sfinansowany z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4.: Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty. Projekt był realizowany w Studium Podyplomowym w zakresie Doskonalenia Umiejętności Wychowawczych dla Nauczycieli w wieku 45+. Za pomocą kwestionariusza ankiety Lekcje wychowania fizycznego w naszej szkole przebadano 186 uczniów klas pierwszych i drugich jednego z warszawskich liceów ogólnokształcących. Pytania badawcze dotyczyły przyczyn niechęci uczniów do zajęć ruchowych, lubianych i nielubianych form aktywności podczas lekcji (np. siatkówka, piłka nożna, gimnastyka, aerobik, pilates), preferowanych miejsc odbywania się zajęć, stosunku do nauczycieli wychowania fizycznego. Poza pytaniami skierowanymi do uczniów przeanalizowano dokumentację szkolną. Wyniki badania potwierdzają wzrost liczby zwolnień lekarskich uczniów z zajęć wychowania fizycznego; o tym też wspominali respondenci w wypowiedziach na temat swojej niechęci uczestniczenia w zajęciach ruchowych. |
Deskryptory TESE: |
absencja, złe sprawowanie, wychowanie fizyczne, dziecko zagrożone, niezadowolenie ze szkoły |
TESE descriptors: |
absenteeism, misconduct, physical education, child at risk, school disaffection |
Publikacje: |
- Sasin, T. (2012). Absencja na lekcjach wychowania fizycznego. Niektóre problemy związane z uczestnictwem uczniów w lekcjach wychowania fizycznego w jednym z liceów ogólnokształcących. W: M. Jakubowska (red.), Wychowanie przez działanie (s. 17-42). Pobrane z http://www.ursus.warszawa.pl/files/1386.pdf#page=43
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.