Obserwuj
Tytuł badania: |
Państwo i społeczeństwo |
Instytucja: |
|
Data: |
14 kwietnia 2005 – 4 maja 2005 |
Badacz: |
Michał Wenzel |
Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie, w jaki sposób ludzie poszukują pracy, jakie są ich oczekiwania finansowe oraz od czego – ich zdaniem – zależy znalezienie posady. Wysokie bezrobocie i niestabilny rynek pracy wymuszają na poszukujących zatrudnienia wybór właściwych i skutecznych metod znalezienia etatu. W 2005 r. pracowała nieco więcej niż połowa Polaków (52%), przy czym częściej aktywność zawodową podejmowali mężczyźni. Szczyt aktywności zawodowej przypadał na okres pomiędzy 25. a 44. rokiem życia – w tej grupie pracowało ponad dwie trzecie osób. Dużą rolę odgrywało miejsce zamieszkania: w metropoliach pracowało około dwóch trzecich społeczeństwa, ale na wsiach i w małych miasteczkach mniej niż połowa. Szczególnie ważne dla podjęcia zatrudnienia jest posiadane wykształcenie: im jest ono niższe, tym mniejsze prawdopodobieństwo znalezienia pracy. Wśród osób z wykształceniem wyższym pracowało ponad 8 na 10 respondentów, podczas gdy z wykształceniem podstawowym – jedna czwarta, a z ukończoną zasadniczą szkołą zawodową lub średnią – ponad połowa. Poza kategorią wykształcenia średniego (równe proporcje pracujących kobiet i mężczyzn) częściej aktywni zawodowo byli mężczyźni. Osoby posiadające zatrudnienie zadeklarowały, że najskuteczniejszym sposobem jego znalezienia był osobisty kontakt z pracodawcą, kontakty rodzinne i wśród znajomych, rzadziej odpowiedź na ogłoszenie lub samozatrudnienie. Dla zdecydowanej większości poszukujących pracy (79%) udział w kursach doszkalających mógłby być czynnikiem zwiększającym ich konkurencyjność na rynku pracy, a dla 85% badanych przeszkolenie się lub zmiana zawodu wyuczonego na inny nie stanowiłyby problemu, gdyby zagwarantowały pełne zatrudnienie. Komunikat sporządzono na podstawie badania: Państwo i społeczeństwo, przeprowadzonego 14 kwietnia – 4 maja 2005 r. na liczącej 4169 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.
|
Deskryptory TESE: |
przekwalifikowanie, szkoła średnia, mobilność zawodowa, absolwent szkoły wyższej, bezrobocie, Strategia Lizbońska, start zawodowy absolwentów, przebieg kariery zawodowej, wynagrodzenie dyrektora szkoły, zmiana zawodu, rekrutacja pracowników, procedura rekrutacji, dostępność miejsc pracy |
TESE descriptors: |
retraining, secondary school, occupational mobility, graduate, unemployment, Lisbon Strategy, transition from school to work, career advancement, headteacher salary, career change, recruitment, recruitment procedure, access to employment |
Publikacje: |
- Wenzel, M. (oprac.). (2005). Społeczne zróżnicowanie aktywności zawodowej. Poszukiwanie pracy: sposoby, elastyczność, oczekiwania finansowe. Komunikat z badań. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2005/K_142_05.PDF
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.