BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pamiętnikarstwo wśród młodzieży współczesnej
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Barbara Szmigielska
Abstrakt:

Badanie, którego przedmiotem było pamiętnikarstwo wśród młodzieży, miało na celu uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania: czy współczesna młodzież pisze pamiętniki, jakie są motywy podejmowania tej aktywności, co stanowi treść pamiętników oraz jakie korzyści widzi młodzież w pisaniu pamiętników. Badaniem ankietowym objęto 315 uczniów z klas II-IV liceów ogólnokształcących w Krakowie, w tym 158 dziewcząt i 157 chłopców. Wyniki badania ujawniły, że 54,9% uczniów prowadziło pamiętniki (w czasie przeprowadzenia badania lub wcześniej), przy czym dotyczyło to 85,4% dziewcząt i 24,2% chłopców. Dziewczęta rozpoczynały pisanie pamiętnika w wieku 13-15 lat, a chłopcy – 12-16 lat. Częstotliwość wpisów w pamiętniku była niezależna od płci i opisywana była najczęściej przez badanych za pomocą odpowiedzi zależnie od okoliczności (65%). Codziennie pisało pamiętnik 21% uczniów, kilka razy w tygodniu – 10%, kilka razy w miesiącu – 3%. Do najczęściej podawanych motywów pisania pamiętnika należały chęć zachowania we wspomnieniach wszystkiego tego, co działo się w danej chwili; potrzeba ekspresji, chęć wypowiedzenia własnych myśli i opisania uczuć (częściej dziewczęta); opisanie zdarzeń szczególnych w życiu badanych; brak przyjaciela, któremu można by się zwierzyć. W pamiętnikach zawierano najczęściej subiektywne doznania – przeżycia, odczucia i refleksje (częściej dziewczęta) – oraz opisy ważnych wydarzeń z życia. Rzadziej poświęcano miejsce na ważne wydarzenia ze świata, tajemnice czy problemy intymne, choć wszystkie te elementy pojawiały się w pamiętnikach badanych. Wyróżniono kilka kategorii korzyści, jakie badani widzieli w prowadzeniu pamiętnika: pomoc w zrozumieniu siebie i świata, lepsze poznanie siebie (częściej dziewczęta), możliwość szczerego wypowiedzenia się na wszystkie tematy, posiadanie przyjaciela w postaci pamiętnika.

Deskryptory TESE: młodzież, płeć, zajęcia twórcze, umiejętności pisania, szkoła średnia
TESE descriptors: youth, gender, creative activities, written skills, secondary school
Publikacje:
  • Szmigielska, B. (1999). Pamiętnikarstwo wśród młodzieży współczesnej. Psychologia Wychowawcza, 2, 154-159.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"