BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje edukacyjne młodzieży polskiej zaangażowanej w działania międzynarodowe
Typ badania: międzynarodowe, ewaluacyjne
Instytucja:
Data: październik 2010 – grudzień 2011
Badacz: Anna Kanios
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę aspiracji edukacyjnych młodzieży (pomiędzy 12. a 18. rokiem życia z terenów wiejskich województwa lubelskiego) biorącej udział w projektach międzynarodowych. Pierwszą turę badania przeprowadzono na próbie 257 osób (66,54% dziewcząt oraz 33,46% chłopców) uczestniczących w polsko-duńskim projekcie, realizowanym przez Polski Czerwony Krzyż, Duński Czerwony Krzyż, Samorząd Województwa Lubelskiego oraz przedstawicieli szkół i instytucji kulturalnych. W rezultacie projektu utworzono pięć świetlic środowiskowych Polskiego Czerwonego Krzyża, oferujących zajęcia z zakresu rozwijania zainteresowań i twórczości dzieci, profilaktyki zdrowotnej, organizacji wypoczynku dla młodzieży, pomocy w odrabianiu lekcji, nauki języka angielskiego. Pytania badawcze dotyczyły aspiracji edukacyjnych młodzieży, rodzaju planowanej ukończonej szkoły w przyszłości, zamiaru zdawania egzaminu maturalnego, zalet uczestnictwa w programie, poziomu samooceny aspiracji edukacyjnych. Wnioski z badania opracowano po przeprowadzeniu drugiej tury, w której brało udział 260 osób (62,93% dziewcząt oraz 37,07% chłopców). Wyniki badania przedstawiły m.in. odsetek wyboru rodzaju szkoły, jaką badana młodzież chciałaby ukończyć w przyszłości (początkowa faza realizacji międyznarodowego programu edukacyjnego: technikum – 24,9%; końcowa faza: studia magisterskie – 44,02%). Wykazano także wzrost (pomiędzy fazą początkową i końcową projektu) o blisko 30% chęci podejścia do zdawania matury (faza poczatkowa: 60,16%; faza końcowa: 91,92%). Największą korzyścią, zdaniem respondentów, wynikającą z uczestnictwa w programie były ciekawe zajęcia (około 70% wskazań). Drugą turę badania przeprowadzono na próbie 260 osób uczestniczących w polsko-duńskim projekcie, realizowanym przez Polski Czerwony Krzyż, Duński Czerwony Krzyż, Samorząd Województwa Lubelskiego oraz przedstawicieli szkół i instytucji kulturalnych. W rezultacie projektu utworzono pięć świetlic środowiskowych Polskiego Czerwonego Krzyża, oferujących zajęcia z zakresu rozwijania zainteresowań i twórczości dzieci, profilaktyki zdrowotnej, organizacji wypoczynku dla młodzieży, pomocy w odrabianiu lekcji, nauki języka angielskiego. Pytania badawcze zadane w drugiej turze dotyczyły aspiracji edukacyjnych młodzieży, rodzaju planowanej ukończonej szkoły w przyszłości, zamiaru zdawania egzaminu maturalnego, zalet uczestnictwa w programie, poziomu samooceny aspiracji edukacyjnych. Odpowiedzi porównano z wynikami z 2010 roku. Łącznie w obu turach wzięło udział 517 podopiecznych świetlic środowiskowych. W ciągu roku trwania projektu świetlic środowiskowych Polskiego Czerwonego Krzyża znacznie wzrosły aspiracje edukacyjne młodzieży w zakresie planowania ukończenia szkoły, przystąpienia do matury oraz samoocena umiejętności i możliwości, co jednoznacznie potwierdza słuszność tego typu działań w środowiskach lokalnych.

Autorskie słowa kluczowe: młodzież, wykluczenie społeczne, aspiracje edukacyjne, współpraca
Author's Keywords: youth, social exclusion, educational aspirations
Deskryptory TESE: młodzież, środowisko społeczno-kulturowe, współpraca międzynarodowa, profilaktyka, wypoczynek, organizacja międzynarodowa, rozwój dziecka, pomoc społeczna, angielski, praca domowa, opieka nad młodzieżą, pedagogika czasu wolnego, obszar wiejski, instytucja dobroczynna, bezpieczeństwo socjalne, planowanie edukacji
TESE descriptors: youth, socio-cultural environment, international cooperation, prevention, leisure, international organisation, child development, social service, English, homework, youth protection, leisure education, rural area, charity, social security, educational planning
Publikacje:
  • Kanios, A. (bdw.). Aspiracje edukacyjne młodzieży polskiej zaangażowanej w działania międzynarodowe. Pobrane z http://www.nniif.org.ua/File/12kdraem.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"