Abstrakt: |
Badanie miało na celu diagnozę aspiracji edukacyjnych młodzieży (pomiędzy 12. a 18. rokiem życia z terenów wiejskich województwa lubelskiego) biorącej udział w projektach międzynarodowych. Pierwszą turę badania przeprowadzono na próbie 257 osób (66,54% dziewcząt oraz 33,46% chłopców) uczestniczących w polsko-duńskim projekcie, realizowanym przez Polski Czerwony Krzyż, Duński Czerwony Krzyż, Samorząd Województwa Lubelskiego oraz przedstawicieli szkół i instytucji kulturalnych. W rezultacie projektu utworzono pięć świetlic środowiskowych Polskiego Czerwonego Krzyża, oferujących zajęcia z zakresu rozwijania zainteresowań i twórczości dzieci, profilaktyki zdrowotnej, organizacji wypoczynku dla młodzieży, pomocy w odrabianiu lekcji, nauki języka angielskiego. Pytania badawcze dotyczyły aspiracji edukacyjnych młodzieży, rodzaju planowanej ukończonej szkoły w przyszłości, zamiaru zdawania egzaminu maturalnego, zalet uczestnictwa w programie, poziomu samooceny aspiracji edukacyjnych. Wnioski z badania opracowano po przeprowadzeniu drugiej tury, w której brało udział 260 osób (62,93% dziewcząt oraz 37,07% chłopców). Wyniki badania przedstawiły m.in. odsetek wyboru rodzaju szkoły, jaką badana młodzież chciałaby ukończyć w przyszłości (początkowa faza realizacji międyznarodowego programu edukacyjnego: technikum – 24,9%; końcowa faza: studia magisterskie – 44,02%). Wykazano także wzrost (pomiędzy fazą początkową i końcową projektu) o blisko 30% chęci podejścia do zdawania matury (faza poczatkowa: 60,16%; faza końcowa: 91,92%). Największą korzyścią, zdaniem respondentów, wynikającą z uczestnictwa w programie były ciekawe zajęcia (około 70% wskazań). Drugą turę badania przeprowadzono na próbie 260 osób uczestniczących w polsko-duńskim projekcie, realizowanym przez Polski Czerwony Krzyż, Duński Czerwony Krzyż, Samorząd Województwa Lubelskiego oraz przedstawicieli szkół i instytucji kulturalnych. W rezultacie projektu utworzono pięć świetlic środowiskowych Polskiego Czerwonego Krzyża, oferujących zajęcia z zakresu rozwijania zainteresowań i twórczości dzieci, profilaktyki zdrowotnej, organizacji wypoczynku dla młodzieży, pomocy w odrabianiu lekcji, nauki języka angielskiego. Pytania badawcze zadane w drugiej turze dotyczyły aspiracji edukacyjnych młodzieży, rodzaju planowanej ukończonej szkoły w przyszłości, zamiaru zdawania egzaminu maturalnego, zalet uczestnictwa w programie, poziomu samooceny aspiracji edukacyjnych. Odpowiedzi porównano z wynikami z 2010 roku. Łącznie w obu turach wzięło udział 517 podopiecznych świetlic środowiskowych. W ciągu roku trwania projektu świetlic środowiskowych Polskiego Czerwonego Krzyża znacznie wzrosły aspiracje edukacyjne młodzieży w zakresie planowania ukończenia szkoły, przystąpienia do matury oraz samoocena umiejętności i możliwości, co jednoznacznie potwierdza słuszność tego typu działań w środowiskach lokalnych. |