BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja żywieniowa i poziom wiedzy o racjonalnym żywieniu wśród uczniów gimnazjum
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Elżbieta Grochowska-Niedworok, Marek Kardas, Adam Stolarczyk, Gabriela Wanat
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę wpływu edukacji żywieniowej na poziom wiedzy gimnazjalistów o racjonalnym sposobie odżywiania się. Działania badawcze zaplanowano na dwie tury: ankieta przed wygłoszeniem referatu promującego racjonalne żywienie oraz ankieta po wysłuchaniu wykładu. W obu próbach wzięło udział 100 uczniów gimnazjum w Szydłowcu w województwie mazowieckim; w badanej próbie były 64 dziewczynki i 36 chłopców.. Pytania badawcze dotyczyły zasad prawidłowego odżywiania się: regularności posiłków, odstępów pomiędzy posiłkami, spożywania śniadań, odpowiedniego doboru składników odżywczych, produktów niezbędnych w zbilansowanej diecie nastolatka. Na podstawie wyników badania wykazano, że 58% gimnazjalistów utrzymywało prawidłową masę ciała. Wśród dziewczynek niedowaga dotyczyła 39,1% badanych, a nadwaga 12,5% (w grupie chłopców niedowaga dotyczyła 16,7%, a nadwaga 8,3%). Badanie pokazało ponadto, że dzieci utrzymują i utrwalają nawyki żywieniowe wyniesione z domu w czasie wczesnego dzieciństwa. Wyniki ankiety przeprowadzonej przed wykładem potwierdzały niedostateczny poziom wiedzy młodzieży gimnazjalnej z zakresu prawidłowego odżywiania się, bowiem jedynie część respondentów odpowiedziała prawidłowo na sześć z 20 pytań. Edukacja żywieniowa w postaci wykładu przyniosła pozytywne rezultaty – większość uczniów odpowiedziała poprawnie na pytania ankietowe. Autorzy badania postulują wprowadzenie do siatki zajęć szkolnych (przynajmniej w postaci pojedynczych godzin) edukacji żywieniowej i prozdrowotnej.

Autorskie słowa kluczowe: błędy żywieniowe, pro-zdrowotna edukacja, młodzież gimnazjalna
Author's Keywords: nutritional errors, health-oriented education,, school pupils
Deskryptory TESE: edukacja żywieniowa, edukacja zdrowotna, profilaktyka, zdrowie, choroba, gimnazjum
TESE descriptors: nutrition education, health education, prevention, health, illness, lower secondary
Publikacje:
  • Wanat, G., Stolarczyk, A., Grochowska-Niedworok, E. i Kardas, M. (2011). Badania nad edukacją żywieniową i poziomem wiedzy o racjonalnym żywieniu uczniów w gimnazjum. Hygeia Public Health, 46. Pobrane z http://www.h-ph.pl/pdf/hyg-2011/hyg-2011-3-376.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"