BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja żywieniowa wychowanków burs
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Edyta Sieradz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: jaką rolę w edukacji żywieniowej młodzieży szkolnej pełnią placówki opiekuńczo-wychowawcze i żywienie zbiorowe przez nie świadczone. Ponadto sformułowano następujące pytania szczegółowe: jak młodzież ocenia jakość żywienia zbiorowego świadczonego przez bursy; czy żywienie zbiorowe w ocenie młodzieży wpływa na kształtowanie jej nawyków żywieniowych; czy bursy szkolne podejmują działania, które mają na celu edukację żywieniową młodzieży. Założono, że opinie respondentów na temat jakości żywienia oferowanego przez bursy szkolne będą pozytywne. Postawiono także hipotezę o związku pomiędzy nawykami żywieniowymi badanej młodzieży a zwyczajami wynikającymi z jedzenia posiłków w bursie oraz hipotezę o podejmowaniu przez bursy działań edukacyjnych w zakresie zdrowego żywienia. Próbę badawczą stanowiło 130 uczniów mieszkających w dwóch radomskich bursach. Badanych poproszono o wypełnienie kwestionariusza, który składał się z 14 zamkniętych pytań. Ostatecznie do analizy zakwalifikowano 115 ankiet (w tym wypełnionych przez 71 dziewcząt w wieku od 16 do 20 lat oraz 44 chłopców w wieku od 17 do 19 lat). Na podstawie uzyskanego materiału wykazano, że w opinii 57% wychowanków liczba posiłków oferowanych przez bursy była odpowiednia, natomiast przeciwnego zdania było 43%. Zdaniem 23% młodzieży porcje zaspokajały ich potrzeby energetyczne w zupełności, 53% – w znacznej mierze, z kolei 24% uważało otrzymywane posiłki za zbyt małe. Wyniki ankiety ujawniły ponadto, że jadłospis oferowany przez bursy odpowiadał zaledwie 2% respondentów, częściowo odpowiadał 73%, a niechęć wyraziło 25%. W podobny sposób wychowankowie ocenili jakość posiłków i walory zdrowotne, 2% uznało, że są one na poziomie bardzo dobrym, 19% określiło je jako dobre, 5% – średnie, natomiast złe – 19%. Wykazano, że 40% młodzieży dostrzegało pozytywny wpływ korzystania z posiłków w bursie szkolnej na formowanie nawyków żywieniowych (wśród nich najczęściej docenianymi były stała pora posiłków oraz przyzwyczajenie do regularnego odżywiania – 35%). Podejmowane przez bursy działania edukacyjne w zakresie żywienia według 14% wychowanków były zdecydowanie wystarczające, zdaniem 34% – raczej wystarczające, jako raczej niewystarczające oceniło je 27%, natomiast 25% określiło działania bursy jako zdecydowanie niewystarczające.

Deskryptory TESE: ocenianie, edukacja żywieniowa, posiłek szkolny, postawa, nauki o zdrowiu, zachowania
TESE descriptors: marking, nutrition education, school meal, attitude, health sciences, behaviour
Publikacje:
  • Sieradz, E. (2011). Edukacja żywieniowa wychowanków burs. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 7, 43-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"