Tytuł badania: |
Edukacyjna refleksja w pedagogice opiekuńczej i praktyce |
Data: |
[1996] |
Badacz: |
Władysław Grądzki |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były czynności opiekuńczo-wychowawcze stosowane przez wychowawców w internatach. W badaniu uczestniczyło około 300 wychowawców. Na czynności kontrolne wychowawcy przeznaczali około 20% – 30% czasu. Realizacja czynności korektywnych i organizacyjnych zajmowała im tyle samo czasu. Mniej czasu z kolei przeznaczali na realizację czynności profilaktycznych i stymulujących – od 5% do 10%. Kompensacja zajmowała im od 10% do 20% czasu. Wychowawcy podkreślali jednak, że w codziennej pracy wychowawczej trudno rozgraniczyć poszczególne czynności. Czynności kontrolne, korektywne i organizacyjne zajmowały wychowawcom najwięcej czasu, gdyż miały na celu pracę z młodzieżą i adaptowanie wychowanków do warunków placówki. Pozostałe czynności miały charakter zindywidualizowany i były skoncentrowane na wspieraniu rozwoju poszczególnych osób. |
Deskryptory TESE: |
opieka nad młodzieżą, opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka, wychowawca, dziecko zagrożone, dzieci w placówkach opiekuńczych |
TESE descriptors: |
youth protection, childcare, child rearing, educational childcare staff, child at risk, children in public care |
Publikacje: |
- Grądzki, W. (1996). Edukacyjna refleksja w pedagogice opiekuńczej i praktyce. Test, 1, 144-156.
|