Abstrakt: |
Celem badania było określenie przydatności edukacyjnej blogów internetowych, prowadzonych do uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem wywiadu i kwestionariusza ankiety oraz metodę analizy i interpretacji wytworów działania z wykorzystaniem kwestionariusza analizy blogów. Badanie przeprowadzono w Szkole Podstawowej nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach wśród 283 uczniów klas IV-VI. Na pierwszym etapie badania przeprowadzono z uczniami wywiady w celu wyłonienia grupy posiadającej własne blogi. Na drugim etapie przeprowadzono ankiety wśród uczniów posiadających blogi internetowe i otrzymano 36 odpowiedzi. Na trzecim etapie dokonano analizy wszystkich blogów, których adresy podano w kwestionariuszu ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że blogi były prowadzone głównie przez dziewczęta (75%) i miały charakter dziennika/pamiętnika. Większość uczniowskich blogów zawierała informacje o liczbie odwiedzin, linki do innych blogów i księgę gości, a także zakładki: pozostałe, o mnie i kalendarz. Tematyka blogów obejmowała postać Jana Pawła II, filmy dla dzieci, pisanie opowiadań czy wydarzenia klasowe. Zapytani o to, kto zachęcił ich do założenia bloga, uczniowie odpowiadali najczęściej, że kolega lub koleżanka (70%). Głównym celem blogowania była dla badanych rozrywka (69%), następnie chęć dzielenia się przemyśleniami/wrażeniami (33%) i ewentualnie pozyskiwanie informacji na różne tematy (22%). Analiza treści blogów ujawniła dużą liczbę błędów, literówek i brak sensu niektórych zdań. Na podstawie analizy sformułowano następujące wnioski: nauczyciele powinni poszerzyć program nauczania informatyki w klasach IV-VI o treści związane z blogami internetowymi; nauczyciele powinni stawiać uczniom zadania edukacyjne, których efektem byłoby stworzenie i prowadzenie bloga związanego z programem nauczania danego przedmiotu; blogi należy wykorzystać jako metodę nauczania przez zabawę. |