BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacyjna wartość blogów internetowych
Data: [2007]
Badacz: Tomasz Huk
Abstrakt:

Celem badania było określenie przydatności edukacyjnej blogów internetowych, prowadzonych do uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem wywiadu i kwestionariusza ankiety oraz metodę analizy i interpretacji wytworów działania z wykorzystaniem kwestionariusza analizy blogów. Badanie przeprowadzono w Szkole Podstawowej nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach wśród 283 uczniów klas IV-VI. Na pierwszym etapie badania przeprowadzono z uczniami wywiady w celu wyłonienia grupy posiadającej własne blogi. Na drugim etapie przeprowadzono ankiety wśród uczniów posiadających blogi internetowe i otrzymano 36 odpowiedzi. Na trzecim etapie dokonano analizy wszystkich blogów, których adresy podano w kwestionariuszu ankiety. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że blogi były prowadzone głównie przez dziewczęta (75%) i miały charakter dziennika/pamiętnika. Większość uczniowskich blogów zawierała informacje o liczbie odwiedzin, linki do innych blogów i księgę gości, a także zakładki: pozostałe, o mnie i kalendarz. Tematyka blogów obejmowała postać Jana Pawła II, filmy dla dzieci, pisanie opowiadań czy wydarzenia klasowe. Zapytani o to, kto zachęcił ich do założenia bloga, uczniowie odpowiadali najczęściej, że kolega lub koleżanka (70%). Głównym celem blogowania była dla badanych rozrywka (69%), następnie chęć dzielenia się przemyśleniami/wrażeniami (33%) i ewentualnie pozyskiwanie informacji na różne tematy (22%). Analiza treści blogów ujawniła dużą liczbę błędów, literówek i brak sensu niektórych zdań. Na podstawie analizy sformułowano następujące wnioski: nauczyciele powinni poszerzyć program nauczania informatyki w klasach IV-VI o treści związane z blogami internetowymi; nauczyciele powinni stawiać uczniom zadania edukacyjne, których efektem byłoby stworzenie i prowadzenie bloga związanego z programem nauczania danego przedmiotu; blogi należy wykorzystać jako metodę nauczania przez zabawę.

Author's Keywords: blog, educational blog, categories of learner blogs, blog structure
Deskryptory TESE: Internet, korzystanie z Internetu, szkoła podstawowa, ortografia, język, metodyka
TESE descriptors: Internet, Internet usage, primary school, spelling, language, learning theory
Publikacje:
  • Huk, T. (2007). Edukacyjna wartość blogów internetowych. Chowanna, 2(29), 142-157.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"