BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzina a kształtowanie postaw do roli zawodowej przyszłego stomatologa
Instytucja:
Data: 1995
Badacz: Małgorzata Gromadecka-Sutkiewicz, Romualda Ulińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu rodziny na kształtowanie postaw do roli zawodowej przyszłego stomatologa. W badaniu wzięli udział studenci trzeciego i czwartego roku stomatologii na Akademii Medycznej w Poznaniu. Zebrano łącznie 100 wywiadów kwestionariuszowych. Przynajmniej jedno z dwojga rodziców 38% studentów wykonywało zawód lekarza. Przynamniej jedno z rodziców 8% studentów wykonywało inny zawód związany z medycyną, np. pielęgniarki, położnej. Rodzice pozostałej grupy nie wykonywali żadnych zawodów medycznych. Ponad połowa rodziców badanych studentów bardzo angażowała się w decyzję ich dzieci o wyborze studiów i zawodu. Największe zaangażowanie przejawiali rodzice wykonujący zawód lekarza. Spośród pozostałych rodziców połowa nie naciskała na dzieci, nie próbowała wpływać na podjęcie decyzji o dalszym kształceniu. Trzech studentów wybrało kierunek studiów mimo sprzeciwu rodziców. 76,3% badanych z rodzin lekarskich i 50% z rodzin nielekarskich odczuwało wsparcie psychiczne ze strony rodziców przed dostaniem się na wybrany kierunek studiów. 31,5% studentów z rodzin lekarskich i 25% z rodzin, w których jedno z rodziców wykonywało inny zawód związany z medycyną, otrzymywało od rodziców pomoce naukowe. 84% studentów z rodzin lekarskich uczęszczało na dodatkowe korepetycje finansowane przez rodziców. 2,6% studentów z rodzin lekarskich i 1,9% z rodzin nielekarskich przyznało, że dostali się na studia dzięki protekcji. 12,5% badanych z rodzin „półlekarskich” i 51,8% nielekarskich uważało, że nie otrzymają pracy zgodnej z ich oczekiwaniami. O pracę zgodną z oczekiwaniami nie bało się 92% studentów z rodzin lekarskich, 62,5% z rodzin „półlekarskich” i 51,8% z nielekarskich. Największy optymizm studentów z rodzin lekarskich wiązał się z przekonaniem, że rodzice pomogą im w znalezieniu odpowiedniej pracy. 7,9% studentów z rodzin lekarskich, 50% z „półlekarskich” i 38,9% z nielekarskich zdawało sobie sprawę, że nie mogą liczyć na żadną pomoc ze strony rodziców w momencie swojego startu zawodowego. 52,6% respondentów z rodzin lekarskich liczyło na wsparcie finansowe i pomoc w znalezieniu pracy. Studenci z rodzin lekarskich w większości liczyli na prestiż i korzyści materialne w przyszłej pracy zawodowej (podobną opinię wyraziło 53,7% osób z rodzin nielekarskich; nie było żadnej osoby z rodziny „półlekarskiej”, która zgodziłaby się z tym stwierdzeniem). Studenci z rodzin „półlekarskich” liczyli przede wszystkim na prestiż w przyszłej pracy zawodowej. 

Autorskie słowa kluczowe: postawa
Author's Keywords: attitude
Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, wybór szkoły, wybór studiów, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wkład rodziców, wsparcie finansowe, przejście ze szkoły średniej do wyższej, opieka zdrowotna
TESE descriptors: family, parents, choice of school, choice of studies, choice of training, parental contribution, financial support, transition from upper secondary to higher education, health care
Publikacje:
  • Gromadecka-Sutkiewicz, M. i Ulińska, R. (1996). Rodzina a kształtowanie postaw do roli zawodowej przyszłego stomatologa. Roczniki Socjologii Rodziny, 8, 275-285.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"