BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzic partnerem w indywidualizacji procesu nauczania
Data: 2010 – 2011
Badacz: Magdalena Kozyra-Sekulska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest opinia rodziców na temat stosowania przez nauczyciela zasady indywidualizacji w pracy z uczniem? Jaką wiedzę, zdaniem rodziców, powinien posiadać nauczyciel, by efektywnie realizować zasadę indywidualizacji? Jaką wiedzę na temat swojego dziecka rodzic zgadza się przekazać nauczycielowi w formie wywiadu? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Próba liczyła 95 rodziców dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wśród respondentów dominowały osoby w wieku od 30 do 40 lat (74,8%). Pod względem wykształcenia najliczniejszą grupę stanowili rodzice z wykształceniem zawodowym (36,8%), odsetek osób z wykształceniem średnim wynosił 25,2%, wyższym – 9,4%, a podstawowym – 2,1%. Zdaniem 58,9% ankietowanych uczniowie powinni być traktowani przez nauczyciela indywidualnie tylko w sytuacji, gdy mają trudności w nauce. Jednocześnie w opinii 28,4% rodziców dzieci zawsze powinny być traktowane indywidualnie przez nauczyciela, a według 6,3% osób tylko na prośbę rodzica. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami jedynie 2,1% respondentów zgodziło się z tezą, że tylko uczniowie wybitnie zdolni powinni być objęci indywidualną opieką ze strony pedagoga. Natomiast odsetek osób przeciwnych indywidualizacji wynosił 4,2%. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano również, że rodzice chętnie udzieliliby nauczycielowi informacji na temat zainteresowań dziecka (klasa pierwsza – 100%; klasa druga – 91,7%; klasa trzecia – 89,6%), sposobu uczenia się nowych rzeczy przez dziecko (odpowiednio: 93,7%; 72,2%; 88,7%), inteligencji dziecka (93,3%; 83,3%; 100%), temperamentu dziecka (93,3%; 86,1%; 79,3%) oraz stanu zdrowia (90%; 88,9%; 79,3%). Okazało się również, że respondenci nie chcieli informować nauczyciela o atmosferze panującej w domu rodzinnym dziecka, sytuacji finansowej, warunkach mieszkaniowych, a także chorobach występujących w rodzinie. Ponadto ankietowani nie wyrazili chęci informowania nauczycieli o ich postawie wobec dziecka, środkach wychowawczych, jakie stosują, oraz w jaki sposób dzieci spędzają wolny czas.

Deskryptory TESE: proces uczenia się, nauczanie, uczenie się, uczeń, rodzice, relacja rodzice – szkoła, pedagogika czasu wolnego, wychowanie dziecka
TESE descriptors: learning process, teaching, learning, pupil, parents, parent-school relation, leisure education, child rearing
Publikacje:
  • Kozyra-Sekulska, M. (2011). Rodzic partnerem w indywidualizacji procesu nauczania. W: E. Skrzetuska (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja, socjalizacja, integracja (s. 73-82). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"