BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Barbara Weigl
Abstrakt:

W ramach projektu przeprowadzono łącznie 23 różne badania. Celem jednego z nich było określenie wpływu pozytywnego doświadczenia związanego z przedstawicielami odmiennych grup (wyznaniowych, etnicznych) na zmianę stosunku do tych grup. Próbowano stwierdzić np., czy niespodziewany prezent od Czecha zmieni stosunek uczniów do tej narodowości. Manipulacja eksperymentalna polegała na tym, że grupa respondentów otrzymywała wiadomość, że do ich klasy nadeszła przesyłka zawierająca plakat z tekstem po polsku i angielsku z pozdrowieniami od analogicznej klasy z np. Rumunii. Na plakacie znalazła się mapka Europy z zaznaczonym terytorium Polski oraz kraju, z którego nadeszła przesyłka. Pomiar zmiennych zależnych wykonywano dwukrotnie: na dwa tygodnie przed nadejściem przesyłki i po otrzymaniu plakatu. Każdorazowo przedmiotem pomiaru były: preferencje – uczeń wskazywał preferowanego współmieszkańca pokoju z danej grupy narodowej; podział terytorium – uczniowie dzielili 100 namiotów planowanego biwaku między pięć grup narodowych albo wyznaniowych. Badanie składało się z następujących etapów: informacje o zlocie dzieci i młodzieży we Wrocławiu; dzieci otrzymały kwestionariusz zgłoszeniowy; uczeń otrzymywał pięć zdjęć, obok zdjęcia była informacja o imionach dzieci i grupie narodowościowej; uczniowie wybierali w kolejności od 1 do 5 osobę, z którą chciałyby zamieszkać podczas zjazdu młodzieży i dzieci; podział terytorium; manipulacja eksperymentalna (dostarczenie plakatu); informacja o konieczności powtórzenia pomiarów, bo paczka z waszymi odpowiedziami została uszkodzona i organizatorzy proszą o ponowne wypełnienie zgłoszenia według aktualnego uznania; powtórny pomiar (ranking i podział terytorium); odczytanie rzekomego listu o odwołaniu zjazdu; wręczenie dzieciom drobnych upominków w rekompensacie za niespełnione oczekiwania. W badaniu poświęconym Czechom, Litwinom, Niemcom, Rumunom i Ukraińcom uczestniczyło 145 uczniów klas piątych szkoły podstawowej. Do analizy zakwalifikowano dane od 122 osób. W grupie kontrolnej znalazło się 22 dzieci. W manipulacji czeskiej uczestniczyło 18 uczniów, w litewskiej 18, w niemieckiej 22, w rumuńskiej 18 i w ukraińskiej 24. Manipulacja eksperymentalna okazała się bardzo efektywna. Zmiany na lepsze w stosunku do obcych narodowości (o charakterze istotnym statystycznie) zanotowano w przypadku Czechów i Litwinów. Nie zmienił się w istotny sposób stosunek uczniów do Niemców, Rumunów i Ukraińców. Pozycja Niemców była i pozostała bardzo wysoka, a pozycja Rumunów – była i pozostała niska. W pomiarze dotyczącym podziału terytorium skuteczność manipulacji uwidoczniła się w stosunku do Czechów, Litwinów i nieco słabiej Niemców. Nie odnotowano wpływu na stosunek do Rumunów i Ukraińców.

Deskryptory TESE: Niemcy, Litwa, Ukraina, Republika Czeska, Rumunia, postawa, zachowania społeczne, zajęcia edukacyjne, edukacja międzykulturowa
TESE descriptors: Germany, Lithuania, Ukraine, Czech Republic, Romania, attitude, social behaviour, educational activities, intercultural education
Publikacje:
  • Weigl, B. (1999). Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży. Studium empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"