BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stereotypy a afektywność w kształceniu do komunikacji interkulturowej na studiach neofilologicznych
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Magdalena Pieklarz
Abstrakt:

Głównym celem badawczym było wypracowanie holistycznego modelu pracy ze stereotypem jako kategorią afektywną w kształceniu do komunikacji interkulturowej na studiach neofilologicznych. Postawiono hipotezy badawcze, m.in.: czynniki afektywne i motywacyjne korelują ze stereotypizacją; kategorie: różnicowanie, relatywizacja, dystans, empatia są współzależne z intensywnością obcowania z językiem i kulturą kraju docelowego, kontaktem, pobytami w kraju języka i kultury docelowej oraz wiekiem. Badania przeprowadzono na grupie studentów filologii germańskiej i polskiej (Uniwersytet Poczdamski) oraz wśród studentów filologii germańskiej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). Na uniwersytecie w Poczdam wykorzystano 50 ankiet skierowanych do germanistów. Dodatkowo w Niemczech posłużono się metodą eksploratywno-interpretacyjną (cztery ankiety, wywiady z polonistami). Na poznańskim uniwersytecie zastosowano metodologię na pograniczu ilościowej i jakościowej (zbadano 12 germanistów; ankieta wprowadzająca, nagrana, stranskrybowana, zamykająca oraz dyskusja seminaryjna). Wyniki badań pokazały, że polscy studenci germanistyki i niemieccy studenci polonistyki częściej i bardziej dogłębnie zajmują się kategorią stereotypu niż ich rówieśnicy z innych kierunków. Im starszy student, tym większe odrzucenie utartych schematów myślowych dotyczących stereotypów oraz większa kompetencja interkulturowa (np. chęć zmniejszania dystansu międzyetnicznego).

Deskryptory TESE: student, Niemcy, język nauczania, Polska, kompetencje, stosunki międzykulturowe
TESE descriptors: student, Germany, teaching language, Poland, competence, intercultural relations
Publikacje:
  • Pieklarz M. (2006). Stereotypy a afektywność w kształceniu do komunikacji interkulturowej na studiach neofilologicznych. Neofilolog, 28, 4-13.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"