Abstrakt: |
Przedmiotem badania były stereotypy studentów z południowo-wschodniej Polski na temat wyznawców religii muzułmańskiej. Założono wstępnie, że studenci częściej spostrzegają wyznawców religii muzułmańskiej przez pryzmat stereotypów niż wyznawców innych religii. W badaniu uczestniczyło 654 studentów z uczelni wyższych w województwach lubelskim, małopolskim i podkarpackim. W badanej populacji znalazło się 58,7% kobiet. Respondenci uczęszczali na drugi, trzeci oraz czwarty rok studiów. Do zebrania materiału posłużono się skalą dyferencjału semantycznego. W stosunku do wyznawców protestantyzmu nie odnotowano przypisywania właściwości nacechowanych negatywnie (na skali znalazły się takie cechy jak: autokratyczni, wojowniczy, nieprzyjacielscy, niesolidarni, nieuczciwi, fanatyczni, bezwzględni, niesolidni). Najmniejsze odchylenie od średniej zarejestrowano w odniesieniu do cech solidni–niesolidni – oznacza to, że studenci byli najbardziej jednomyślni w opiniach na temat solidności/niesolidności wyznawców protestantyzmu. Najmniejszą zgodność zauważono w stosunku do cech autokratyczni–demokratyczni. W odniesieniu do wyznawców prawosławia nie odnotowano przypisywania im cech o walencji pozytywnej i negatywnej. Okazało się, że największą wartość miało odchylenie standardowe dla skali cech pokojowi–wojowniczy. 21,4% respondentów uważało wyznawców religii prawosławnej za obdarzonych wojowniczością. Żydów studenci uznawali za konserwatywnych (24% głosów), liberalnych (21,3%) albo neutralnych (20,8%). Wyznawcom religii muzułmańskiej 26,1% studentów przypisywało autokratyczność, 22,3% niesolidarność, 24,6% fanatyzm. Druga grupa z kolei uważała, że muzułmanie są demokratyczni (26,8%), solidarni (24,3%) oraz tolerancyjni (27,4%). Wyniki badania nie potwierdziły wstępnej hipotezy – studenci nie postrzegają wyznawców religii muzułmańskiej bardziej stereotypowo niż wyznawców innych religii. Brak stereotypowego spostrzegania różnych grup zauważono także w odniesieniu do religii katolickiej. Kierunek pozytywny wykazały cechy przypisywane Żydom, a kierunek negatywny – cechy przypisywane katolikom. |