Abstrakt: |
Przedmiotem badania była rola czynników środowiska lokalnego w generowaniu i rozwoju orientacji życiowej wśród studentów. Badania właściwe były poprzedzone pilotażem. Badanie przeprowadzono metodą audytoryjną. Do zebrania materiału wykorzystano: Skalę autookreślenia stosunku do różnych typów orientacji życiowej jednostki oraz ankietę dotyczącą m.in.: materialnych warunków życia, pochodzenia środowiskowego, uczestnictwa w kulturze, preferowanych wartości. Do analizy zakwalifikowano 299 ankiet, w tym od 74,58% kobiet, 31,44% od studentów Akademii Medycznej, 34,11% od studentów Filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku, 24,75% od studentów różnych kierunków na Politechnice Białostockiej (inżynieria środowiska, elektryka) oraz 9,7% od studentów Akademii Muzycznej i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Wyodrębniono 41 różnych typów mieszanych orientacji życiowej. W przypadku 69,9% respondentów dominował typ rodzinny. 8,7% badanych zakwalifikowano do typu orientacji zawodowej (praca, kariera), 8,4% zaś do orientacji hedonistycznej. 7,7% studentów stanowiło dominujący typ orientacji personalistycznej. 1,7% ankietowanych zaliczono do typu obserwatora, a 1,3% do typu społecznika. Ani jeden badany nie prezentował typu przywódczego. Większość badanych to osoby wierzące (87,6%). 9% studentów zaliczyło siebie do grupy niezdecydowanych; 6% z nich rzadko praktykowało, 1,3% wcale. Niewierzących było 3,3% studentów, 0,3% z nich rzadko praktykowało. 24,41% respondentów pochodziło ze wsi, 46,15% z małych i średnich miast, 29,43% z dużych miast. 51,17% badanych pochodziło z rodzin inteligenckich, 35,12% z robotniczych, a 13,71% z chłopskich. 81,61% ankietowanych określiło swoją sytuację materialną jako dobrą. Tylko 12,04% studentów prezentowało wysoki poziom uczestnictwa w kulturze – nie tylko biernego, lecz także aktywnego zaangażowania w działania artystyczne. |