Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy definiowania przez nauczycieli pojęć: zmiana, opór oraz konformizm. Próbę badawczą stanowiło 137 nauczycieli pracujących w województwie łódzkim, opolskim, małopolskim oraz śląskim. Do zebrania materiału zastosowano ankietę złożoną z 58 pytań dotyczących m.in. stażu, informacji na temat wykształcenia czy typu środowiska. W wyniku przeprowadzonego badania odnotowano 149 sposobów definiowania zmiany. Wśród badanych najliczniejsza grupa osób (66) wiązała zmianę z czymś nowym, co może mieć zarówno wartość pozytywną, jak i negatywną. Największe trudności respondenci mieli z odpowiedzią na pytanie o znaczenie konformizu. 43 ankietowanych w ogóle nie udzieliło odpowiedzi, 40 osób zdefiniowało to pojęcie jako podporządkowanie się oraz dostosowanie do opinii innych osób, natomiast dla 22 badanych konformizm wiązał się z postawą wygodnictwa wynikającego często z braku zainteresowania określonym tematem lub braku opinii. Ponadto 24 ankietowanych umieściło ten termin w kategorii uległości i biernej akceptacji, pięciu udzieliło szerszej wypowiedzi, a sześciu udzieliło odpowiedzi świadczącej o niezrozumieniu pytania. W ankiecie zapytano także o pojmowanie pojęcia opór wobec zmiany – na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono cztery grupy wypowiedzi. Pierwszą tworzyły opinie akcentujące brak chęci akceptacji zmiany (34%). W drugiej przeważały zdania podkreślające formy oporu (28%), w trzeciej – strach przed czymś nowym (18%), w czwartej – splot niezależnych okoliczności (11%). Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono jednoznacznie dominantę neutralnego stosunku do zmian wśród badanych pedagogów. |