BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola definiowania pojęć w procesie wprowadzania zmian
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Anna Gajdzica
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy definiowania przez nauczycieli pojęć: zmiana, opór oraz konformizm. Próbę badawczą stanowiło 137 nauczycieli pracujących w województwie łódzkim, opolskim, małopolskim oraz śląskim. Do zebrania materiału zastosowano ankietę złożoną z 58 pytań dotyczących m.in. stażu, informacji na temat wykształcenia czy typu środowiska. W wyniku przeprowadzonego badania odnotowano 149 sposobów definiowania zmiany. Wśród badanych najliczniejsza grupa osób (66) wiązała zmianę z czymś nowym, co może mieć zarówno wartość pozytywną, jak i negatywną. Największe trudności respondenci mieli z odpowiedzią na pytanie o znaczenie konformizu. 43 ankietowanych w ogóle nie udzieliło odpowiedzi, 40 osób zdefiniowało to pojęcie jako podporządkowanie się oraz dostosowanie do opinii innych osób, natomiast dla 22 badanych konformizm wiązał się z postawą wygodnictwa wynikającego często z braku zainteresowania określonym tematem lub braku opinii. Ponadto 24 ankietowanych umieściło ten termin w kategorii uległości i biernej akceptacji, pięciu udzieliło szerszej wypowiedzi, a sześciu udzieliło odpowiedzi świadczącej o niezrozumieniu pytania. W ankiecie zapytano także o pojmowanie pojęcia opór wobec zmiany – na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono cztery grupy wypowiedzi. Pierwszą tworzyły opinie akcentujące brak chęci akceptacji zmiany (34%). W drugiej przeważały zdania podkreślające formy oporu (28%), w trzeciej – strach przed czymś nowym (18%), w czwartej – splot niezależnych okoliczności (11%). Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono jednoznacznie dominantę neutralnego stosunku do zmian wśród badanych pedagogów.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciel, zmiana, system edukacji
Author's Keywords: teacher, change, education system
Deskryptory TESE: nauczanie, nauczyciel, rozumienie, rozumowanie, postawa, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: teaching, teacher, comprehension, reasoning, attitude, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Gajdzica, A. (2013). Rola definiowania pojęć w procesie wprowadzania zmian. Ruch Pedagogiczny, 2, 55-63.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"