Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy czynników determinujących poziom warsztatu pracy nauczycieli przedmiotów zawodowych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Dodatkowo prowadzono obserwację zajęć lekcyjnych. Analizę oparto na kwestionariuszach wypełnionych przez 491 pedagogów oraz lekcji obserwowanych u 51 nauczycieli pracujących na terenie powiatu elbląskiego. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci najniżej ocenili swoje umiejętności w zakresie stosowania aktywizujących metod nauczania. Na podstawie obserwowanych zajęć wykazano, że 42% pedagogów myliło metody nauczania z technikami pracy, a 70,6% stosowało pogadankę jako metodę dominującą podczas lekcji. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem jedynie 13,7% nauczycieli wykorzystywało w trakcje zajęć burzę mózgów, a klasyczną metodę problemową – 9,8%. Ponadto okazało się, że pełną znajomość wymagań stawianych na stanowisku pracy zadeklarowało 87,8% respondentów, częściową znajomość – 3,7%, natomiast do niewiedzy w tym zakresie przyznało się 1,6% (jednocześnie nie uzyskano odpowiedzi od 6,9% ankietowanych). Wyniki przeprowadzonej ankiety pozwoliły ustalić również, że największym zainteresowaniem badanych wśród form edukacji cieszyły się kursy (uczestnictwo potwierdziło 30,5% osób). W dalszej kolejności respondenci wskazywali także: konferencje (27,2%), lekcje koleżeńskie (26,1%), studia podyplomowe (24,8%), warsztaty szkoleniowe (24,2%) oraz studia magisterskie (20,7%). Zwrócono uwagę, że w instruktażu metodycznym uczestniczyło jedynie 5,3% pedagogów. |