BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola doradztwa metodycznego w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela przedmiotów zawodowych
Data: 2002 – 2003
Badacz: Danuta Oleksiak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy czynników determinujących poziom warsztatu pracy nauczycieli przedmiotów zawodowych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Dodatkowo prowadzono obserwację zajęć lekcyjnych. Analizę oparto na kwestionariuszach wypełnionych przez 491 pedagogów oraz lekcji obserwowanych u 51 nauczycieli pracujących na terenie powiatu elbląskiego. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci najniżej ocenili swoje umiejętności w zakresie stosowania aktywizujących metod nauczania. Na podstawie obserwowanych zajęć wykazano, że 42% pedagogów myliło metody nauczania z technikami pracy, a 70,6% stosowało pogadankę jako metodę dominującą podczas lekcji. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem jedynie 13,7% nauczycieli wykorzystywało w trakcje zajęć burzę mózgów, a klasyczną metodę problemową – 9,8%. Ponadto okazało się, że pełną znajomość wymagań stawianych na stanowisku pracy zadeklarowało 87,8% respondentów, częściową znajomość – 3,7%, natomiast do niewiedzy w tym zakresie przyznało się 1,6% (jednocześnie nie uzyskano odpowiedzi od 6,9% ankietowanych). Wyniki przeprowadzonej ankiety pozwoliły ustalić również, że największym zainteresowaniem badanych wśród form edukacji cieszyły się kursy (uczestnictwo potwierdziło 30,5% osób). W dalszej kolejności respondenci wskazywali także: konferencje (27,2%), lekcje koleżeńskie (26,1%), studia podyplomowe (24,8%), warsztaty szkoleniowe (24,2%) oraz studia magisterskie (20,7%). Zwrócono uwagę, że w instruktażu metodycznym uczestniczyło jedynie 5,3% pedagogów.

Deskryptory TESE: kwalifikacje pedagogiczne, zawód nauczyciela, kompetencje, nauczanie, metodyka, dydaktyka, nauczyciel, edukacja dorosłych, ustawiczne doskonalenie zawodowe
TESE descriptors: teaching qualification, teaching profession, competence, teaching, learning theory, didactics, teacher, adult education, continuing professional development
Publikacje:
  • Oleksiak, D. (2004). Rola doradztwa metodycznego w doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela przedmiotów zawodowych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, 82-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"