BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola czynników emocjonalno-rodzinnych w rozwoju nieśmiałości młodzieży
Data: [1998]
Badacz: Danuta Borecka-Biernat
Abstrakt:

Przedmiotem badania był wpływ czynników emocjonalno-rodzinnych na rozwój nieśmiałości u młodzieży. Sformułowano dwie hipotezy badawcze: wysoki poziom stanu i cechy lęku młodzieży pozostaje w zależności z jej zachowaniem nieśmiałym; zachowanie nieśmiałe w sytuacji ekspozycji społecznej jest uwarunkowane przez styl wychowania w rodzinie, który charakteryzuje nastawienie negatywne rodziców do dziecka i wysoki stopień kontroli jego zachowania lub nastawienie pozytywne rodziców do dziecka i wysoki stopień kontroli jego aktywności. W badaniu wykorzystano technikę nominacyjną (dotyczącą zachowań nieśmiałych w sytuacji ekspozycji społecznej), kwestionariusz zachowań nieśmiałych w sytuacji ekspozycji społecznej (KZNwSES), Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (STAI) C. Spielbergera, R. Lushena, R. Gorsucha oraz kwestionariusz stylu wychowania w rodzinie Biografia ucznia (M. Pilkiewicz). W badaniu uczestniczyły łącznie 162 osoby, w tym 92 dziewczęta i 70 chłopców. Respondenci byli podzieleni na dwie grupy: pierwsza liczyła 92 osoby, a druga – 70. Wyniki badania pokazały, że istnieje związek istotny statystycznie między poziomem lęku a zachowaniem nieśmiałym w sytuacji ekspozycji społecznej. Stwierdzono związek o istotności statystycznej również między poziomem cechy lęku oraz zachowaniami nieśmiałymi – w badanej populacji ujętej całościowo oraz wśród chłopców i dziewcząt (ze względu na płeć). Wyróżniono następujące style wychowania w rodzinie: autokratyzm rygorystyczny, autokratyzm punitywny, autokratyzm okazjonalny, wychowanie odrzucające, wychowanie zaniedbujące, wychowanie osiągnięciowe, wychowanie nadmiernie opiekuńcze, wychowanie liberalne oraz wychowanie demokratyczne. Najsilniej reprezentowane były: wychowanie zaniedbujące oraz liberalne. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić istnienie zależności między poziomem stanu i cechy lęku a zachowaniem nieśmiałym w sytuacji ekspozycji społecznej. Co więcej, zaobserwowano zależność między stylem wychowania w rodzinie a kształtowaniem zachowania nieśmiałego w sytuacji ekspozycji. Młodzież wychowywana przez rodziców obojętnych uczuciowo albo nadmiernie kontrolujących jej aktywność charakteryzowała się nasileniem zachowań nieśmiałych w sytuacji ekspozycji społecznej. Na nieśmiałe zachowania dziewcząt największy wpływ miała obojętność uczuciowa rodziców. W sytuacji ekspozycji uczniowie bali się przede wszystkim kompromitacji, krytyki, wyśmiania, posądzenia o niezręczność, niezgrabność i niezdolność. Można zatem stwierdzić, że zachowanie nieśmiałe jest ochroną obrazu własnego „ja”.

Author's Keywords: shyness
Deskryptory TESE: rodzina, pewność siebie, rodzice, socjalizacja, osobowość, postawa
TESE descriptors: family, self-confidence, parents, socialisation, personality, attitude
Publikacje:
  • Borecka-Biernat, D. (1998). Rola czynników emocjonalno-rodzinnych w rozwoju nieśmiałości młodzieży. Opieka, Wychowanie, Terapia, 2, 10-16.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"