BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola czynników afektywnych w procesie nauki języka obcego przez osoby w wieku senioralnym
Instytucja:
Data: 2010 – 2011
Badacz: Monika Grotek, Grażyna Kiliańska-Przybyło
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu znalezienia odpowiedzi na następujące pytania: Co decyduje o podjęciu nauki języka obcego przez seniorów, jakie emocje temu towarzyszą? Jak osoby starsze postrzegają siebie jako uczących się, jak podtrzymują motywację? Jakie trudności napotykają osoby starsze, jak próbują im zaradzić, jakie emocje temu towarzyszą? Do zebrania materiału zastosowano kwestionariusz oraz narrację osobistą. Próbę badawczą stanowiła grupa 87 słuchaczy (w tym 79 kobiet oraz ośmiu mężczyzn), którzy uczęszczali w ośmiu grupach na kurs języka angielskiego na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Katowicach. Wiek badanych zawierał się w przedziale od 53 do 83 lat, większość uczestników (31,03%) stanowiły osoby w wieku 58-64 lat; 22,99% miało 65-74 lata, powyżej 74. roku życia było 8,05% respondentów. Ze względu na różne doświadczenia w nauce języka obcego badanych podzielono na następujące grupy: grupa z najmniejszym doświadczeniem (pierwszy semestr nauki w UTW) – 18,39%; grupa o niewielkim stażu (1-2,5 roku) – 16,09%; grupa o średnim stażu (3-5 lat) – 28,74%; grupa o dużym stażu (6-11 lat) – 19,54%. 56,32% seniorów przed uczestniczeniem w lektoracie w UTW uczyło się języka angielskiego od jednego miesiąca do 23 lat (w tym na lekcjach w szkole średniej – 31,03%; kursach dla dorosłych – 25,29%; lektoratach w szkołach wyższych – 16,09%; pracując samodzielnie – 10,34%; pobierając lekcje prywatnie – 5,75%). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że głównymi przyczynami podjęcia nauki języka angielskiego przez seniorów były czynniki motywacyjne specyficzne dla badanej grupy wiekowej, takie jak uznanie nauki w trzecim wieku za rozrywkę i przyjemność (13%), a także trening pamięci i sprawności intelektualnej (6%), bycie wśród ludzi (6%), podniesienie poczucia własnej wartości (5%), poznawanie współczesnej rzeczywistości (2%). Jednocześnie respondenci wskazywali czynniki niezależne od wieku, a wśród nich najczęściej: posiadanie ogólnej motywacji do nauki języka obcego (15%) oraz zainteresowanie językiem angielskim (5%). Do problemów związanych z negatywnymi emocjami najczęściej zaliczano konieczność akceptowania trudności i niepowodzeń (37,93%). Natomiast za największą trudność uznano problemy z pamięcią (25,29%). Wśród innych wymieniano także obawę przez negatywną oceną, konieczność przełamywania lęku przed zabieraniem głosu w języku obcym, wstyd z powodu niedoskonałości wypowiedzi. Zwrócono uwagę, że żaden uczestnik badania nie wskazał problemów zdrowotnych jako przeszkody w uczeniu się.

Deskryptory TESE: edukacja dorosłych, nauczanie języków obcych, postawa, trudności w nauce, uczenie się przez całe życie, wiek, zachowania
TESE descriptors: adult education, foreign language teaching, attitude, learning difficulty, lifelong learning, age, behaviour
Publikacje:
  • Grotek, M. i Kiliańska-Przybyło, G. (2011). Rola czynników afektywnych w procesie nauki języka obcego przez osoby w wieku senioralnym. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 111-126.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"