Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu znalezienia odpowiedzi na następujące pytania: Co decyduje o podjęciu nauki języka obcego przez seniorów, jakie emocje temu towarzyszą? Jak osoby starsze postrzegają siebie jako uczących się, jak podtrzymują motywację? Jakie trudności napotykają osoby starsze, jak próbują im zaradzić, jakie emocje temu towarzyszą? Do zebrania materiału zastosowano kwestionariusz oraz narrację osobistą. Próbę badawczą stanowiła grupa 87 słuchaczy (w tym 79 kobiet oraz ośmiu mężczyzn), którzy uczęszczali w ośmiu grupach na kurs języka angielskiego na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Katowicach. Wiek badanych zawierał się w przedziale od 53 do 83 lat, większość uczestników (31,03%) stanowiły osoby w wieku 58-64 lat; 22,99% miało 65-74 lata, powyżej 74. roku życia było 8,05% respondentów. Ze względu na różne doświadczenia w nauce języka obcego badanych podzielono na następujące grupy: grupa z najmniejszym doświadczeniem (pierwszy semestr nauki w UTW) – 18,39%; grupa o niewielkim stażu (1-2,5 roku) – 16,09%; grupa o średnim stażu (3-5 lat) – 28,74%; grupa o dużym stażu (6-11 lat) – 19,54%. 56,32% seniorów przed uczestniczeniem w lektoracie w UTW uczyło się języka angielskiego od jednego miesiąca do 23 lat (w tym na lekcjach w szkole średniej – 31,03%; kursach dla dorosłych – 25,29%; lektoratach w szkołach wyższych – 16,09%; pracując samodzielnie – 10,34%; pobierając lekcje prywatnie – 5,75%). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że głównymi przyczynami podjęcia nauki języka angielskiego przez seniorów były czynniki motywacyjne specyficzne dla badanej grupy wiekowej, takie jak uznanie nauki w trzecim wieku za rozrywkę i przyjemność (13%), a także trening pamięci i sprawności intelektualnej (6%), bycie wśród ludzi (6%), podniesienie poczucia własnej wartości (5%), poznawanie współczesnej rzeczywistości (2%). Jednocześnie respondenci wskazywali czynniki niezależne od wieku, a wśród nich najczęściej: posiadanie ogólnej motywacji do nauki języka obcego (15%) oraz zainteresowanie językiem angielskim (5%). Do problemów związanych z negatywnymi emocjami najczęściej zaliczano konieczność akceptowania trudności i niepowodzeń (37,93%). Natomiast za największą trudność uznano problemy z pamięcią (25,29%). Wśród innych wymieniano także obawę przez negatywną oceną, konieczność przełamywania lęku przed zabieraniem głosu w języku obcym, wstyd z powodu niedoskonałości wypowiedzi. Zwrócono uwagę, że żaden uczestnik badania nie wskazał problemów zdrowotnych jako przeszkody w uczeniu się. |