Obserwuj
Tytuł badania: |
Rola czasu spędzanego w Internecie w liberalizacji postaw wobec środków psychoaktywnych wśród uczniów przemyskich szkół gimnazjalnych |
Instytucja: |
|
Data: |
styczeń 2014 – czerwiec 2014 |
Badacz: |
Jerzy T. Marcinkowski, Marek Motyka |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja czynników, które wpływają na spożywanie przez uczniów środków odurzających. Dodatkowo zbadano związki i zależności zachodzące pomiędzy ilością spędzanego czasu w internecie przez uczniów a deklarowanymi przez nich postawami wobec zażywania narkotyków. Łącznie w badaniu wzięło udział 838 uczniów szkół gimnazjalnych w Przemyślu (pierwotnie rozesłano prawie 900 ankiet). Dobór klas miał charakter kwotowy (44 klasy). Zastosowano technikę audytoryjną. 37% respondentów nie interesowało się środkami psychoaktywnymi. 29% badanych czerpało wiedzę o tych środkach z internetu, a 23% od znajomych. Wykazano zależność pomiędzy zachowaniami patologicznymi (spożywanie alkoholu, zażywanie narkotyków czy leków bez recepty o narkotycznym potencjale) młodzieży a ilością czasu spędzanego w sieci: jeśli badany uczeń spędzał ponad cztery godziny dziennie w internecie, jego zachowania społeczne stawały się zagrożone wyżej wymienionymi patologiami. |
Autorskie słowa kluczowe: |
narkotyki, szkoła, Internet, postawy wobec narkotyków, liberalizacja postaw, gimnazjum, czas spędzany w Internecie |
Author's Keywords: |
drugs, school, Internet, attitudes towards drugs, liberalization of attitudes, high school, time spent online |
Deskryptory TESE: |
Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna, postawa, uczeń, gimnazjum |
TESE descriptors: |
Internet, ICT, attitude, pupil, lower secondary |
Publikacje: |
- Motyka, M. i Marcinkowski, J.T. (2014). Rola czasu spędzanego w Internecie w liberalizacji postaw wobec środków psychoaktywnych wśród uczniów przemyskich szkół gimnazjalnych. Problemy Higieny i Epidemiologii, 3, 737-743.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.