BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola czasopisma Wychowanie w Przedszkolu w pracy pedagogicznej nauczyciela
Data: [1994]
Badacz: Jadwiga Lubowiecka, Małgorzata Suświłło
Abstrakt:

Celem badania było określenie miejsca czasopisma Wychowanie w Przedszkolu w pracy pedagogicznej nauczycieli z losowo wybranych 25 przedszkoli z województwa olsztyńskiego. Badaniem ankietowym objęto 140 nauczycieli, z których odpowiedziało 101. Najliczniejszą grupę respondentów stanowiły nauczycielki ze stażem pracy mieszczącym się w przedziale 11-15 lat. Niemal wszyscy posiadali wykształcenie pedagogiczne, najczęściej wyższe. Wyniki badania ujawniły, że 82% nauczycielek systematycznie czytało Wychowanie w Przedszkolu, 12% sporadycznie, a 6% nie wykazało zainteresowania czasopismem. Do istotnych czynników warunkujących korzystanie z czasopisma należała jego dostępność. 58% nauczycielek korzystało z czasopisma w przedszkolu, 26% posiadało własną prenumeratę, 16% korzystało z biblioteki. Najczęstszym miejscem przechowywania czasopisma w przedszkolu była kancelaria dyrektorki (76%), co utrudniało dostęp do pisma. Czasopismo było wykorzystywane przez badane w różny sposób, w zależności od zawartości numeru, wymagań władz oświatowych, czy też potrzeb nauczycielek. Wśród wymienionych przez respondentki sposobów wykorzystywania Wychowania w Przedszkolu pojawiły się planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej, pomoc w wyposażeniu przedszkola, rozwiązywanie problemów wychowawczych z dziećmi, oddziaływanie na środowisko rodzinne, modernizacja programu wychowawczo-dydaktycznego, doskonalenie i samokształcenie. Największą popularnością wśród badanych cieszyły się działy Z praktyki (76%) i Razem z rodzicami (72%). 54% wskazało dział Kształcenie i doskonalenie, 49% Zagadnienia ogólne, 36% Pomoce i zabawki, 23% Listy i polemiki, 21% Ze świata, 15% Wśród książek, 10% Kronikę. W ponad połowie badanych placówek upowszechnienie czasopisma miało miejsce na posiedzeniach rad pedagogicznych (52%), następnie poprzez zamieszczenie informacji na tablicy ogłoszeń (24%), ustne podawanie informacji o ciekawych artykułach (16%) i inne.
Nauczycielki oczekiwały od Wychowania w Przedszkolu większej liczby przykładowych opisów zajęć z dziećmi (74%) oraz gier i zabaw (64%). 56% twierdziło, że w czasopiśmie powinno się znaleźć więcej treści ogólnych, a 53% chciało zwiększenia objętości materiałów metodycznych.

Deskryptory TESE: środki masowego przekazu, doskonalenie zawodowe nauczycieli, zawód nauczyciela, nauczyciel, metodyka
TESE descriptors: mass media, in-service teacher training, teaching profession, teacher, learning theory
Publikacje:
  • Lubowiecka, J. i Suświłło, M. (1999). Rola czasopisma "Wychowanie w Przedszkolu" w pracy pedagogicznej nauczyciela. Wychowanie w Przedszkolu, 1, 29-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"