Abstrakt: |
Przedmiotem badania były zachowania proekologiczne i wiedza na temat ekologii wśród uczniów. W ankiecie uczestniczyło 101 uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. W kwestionariuszu znajdowały się następujące pytania: Jakie drzewa rosną wokół szkoły? Jak człowiek niszczy przyrodę? Czy wiesz, po co uczysz się kultury ekologicznej? Jakie wiadomości z kultury ekologicznej zapamiętałeś najlepiej? Czy lekcje z kultury ekologicznej były dla Ciebie: trudne, łatwe, ciekawe, nudne? 92,1% uczniów wiedziało, po co uczy się ich kultury ekologicznej. Dla 9,9% ankietowanych lekcje były ciekawe i trudne, dla 7,9% trudne i nudne, dla 6,9% łatwe i nudne. Aż 74,2% badanych twierdziło, że lekcje te jednak są łatwe i ciekawe. 38,1% trzecioklasistów uważało, że stopień zanieczyszczenia powietrza w ich środowisku zamieszkania jest bardzo duży. 47,4% ankietowanych sądziło, że woda w ich najbliższym otoczeniu jest bardzo zanieczyszczona, a 27,8% badanych dostrzegało duże zanieczyszczenie gleby w okolicy miejsca zamieszkania. 51,5% rodziców trzecioklasistów byłoby gotowych pracować fizycznie na rzecz ochrony środowiska. 34% ankietowanych przeznaczyłoby na ten cel pewną sumę pieniędzy. 26,8% rodziców dla ochrony środowiska podjęłoby się akcji propagującej działania proekologiczne, 27,8% w tym celu zrezygnowałoby z wypoczynku. 23,7% ankietowanych podjęłoby w tym celu wysiłek umysłowy. |