BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zachowania prospołeczne dzieci w przedszkolach masowych i integracyjnych
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Danuta Al-Khamisy
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu wybranych zachowań prospołecznych (współdziałania i udzielania pomocy) u dzieci w przedszkolach masowych i integracyjnych. Problemy badawcze sformułowano w następujących pytaniach: Jaka jest gotowość do zachowań prospołecznych mierzona poziomem zauważenia problemu innej osoby? Jaki jest poziom współdziałania i udzielania pomocy jako efekt współodczuwania i opiekuńczości w sytuacjach deklaratywnych i rzeczywistych? Do zebrania materiału badawczego zastosowano test rysunkowy (posłużono się czterema rysunkami przedstawiającymi sytuacje, które wymagały zachowań prospołecznych) oraz obserwacje dzieci w trakcie aktywności przedszkolnych (tj. ubierania się, spożywania posiłków, mycia oraz zabaw swobodnych i zajęć zorganizowanych). Badaniem objęto 50 sześciolatków z przedszkola masowego (grupa M) oraz 50 dzieci z placówek integracyjnych (grupa I). W wyniku przeprowadzonego testu wykazano, że w grupie I więcej dzieci (83%) – chociaż różnice nie były istotne – udzielało pomocy samodzielnie niż w grupie M (81%). W grupie I odnotowano także więcej sposobów rozwiązania problemu przy pomocy kogoś innego (12%) niż w grupie M (8%). Zauważono, że wszyscy badani w sytuacji, gdy nie wiedzieli jak rozwiązać problem, woleli skorzystać z pomocy osób trzecich, niż nie zrobić nic. Na podstawie obserwacji zwrócono uwagę na bardzo duże nastawienie na samodzielność w przedszkolach integracyjnych, co było widoczne np. podczas mycia rąk, kiedy odnotowano w grupie M (24,2%) więcej zachowań prospołecznych (m.in. pomoc w odkręceniu wody, podawaniu mydła czy sięganiu po ręcznik) niż w grupie I (19,6%). Z kolei w trakcie zajęć zarówno zorganizowanych, jak i swobodnych więcej zachowań prospołecznych zaobserwowano w grupie I (56,7% i 53,5%) niż grupie M (43,3% i 46,5%).

Autorskie słowa kluczowe: zauważenie problemu, współdziałanie, udzielanie pomocy, przedszkola masowe, przedszkola integracyjne, dziecko pełnosprawne, dziecko z niepełnosprawnością, zachowania prospołeczne
Author's Keywords: attention given to a problem, cooperation, providing help, general education preschools, integrated preschools, non-disabled child, child with disability, prosocial behaviors
Deskryptory TESE: zachowania społeczne, relacje interpersonalne, dziecko, placówka przedszkolna, kształcenie integracyjne, edukacja przedszkolna, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: social behaviour, interpersonal relations, child, pre-primary institution, inclusive education, pre-primary education, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Al-Khamisy, D. (2010). Zachowania prospołeczne dzieci w przedszkolach masowych i integracyjnych. Szkoła Specjalna, 1, 34-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"