BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trudności występujące w pracy młodych nauczycieli
Data: [1996]
Badacz: Anna Zdunek-Sokołowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były trudności występujące w pracy młodych nauczycieli biologii. Próbowano dowiedzieć się, kto udziela pomocy młodym nauczycielom i co sądzą sami ankietowani o ich pierwszych kontaktach z uczniami, dyrekcją szkoły, kolegami z pracy i rodzicami uczniów. W badaniu uczestniczyło 35 nauczycielek biologii ze szkół podstawowych. Osiem badanych ukończyło biologię na Uniwersytecie Warszawskim, sześć – różne wydziały w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, sześć – biologię w wyższej szkole pedagogicznej, a cztery – inne szkoły wyższe. Trzy respondentki nie miały wyższego wykształcenia. W badanej populacji znalazły się same kobiety ze stażem pracy do trzech lat. Osiem osób skarżyło się na niedostateczne przygotowanie praktyczne do pracy nauczyciela, sześć – na brak właściwych relacji między teorią na studiach a praktyką w szkole. Cztery nauczycielki dostrzegały u siebie brak wiedzy psychologicznej i społecznej, a 12 – brak znajomości warsztatu pracy nauczyciela biologii. Osiem badanych deklarowało, że nie miały trudności na początku pracy dydaktycznej. 10 osób przyznało, że dużo problemów sprawiało im niezdyscyplinowanie klasy. Dwie nauczycielki zwróciły uwagę na zbyt duże obciążenie godzinowe. Sześciu osobom trudności sprawił brak w wyposażeniu szkół w środki dydaktyczne. Osiem badanych miało problemy w kontaktach z rodzicami. Dziewięć respondentek zwracało uwagę na kłopoty z ocenianiem pracy uczniów. Cztery osoby skarżyły się na samotność, której doświadczyły na początku pracy zawodowej. 30 nauczycielek uważało, że zostały życzliwie przyjęte przez radę pedagogiczną i dyrektora. Dwie osoby zetknęły się z niechęcią ze strony przełożonych, a trzy nauczycielki doświadczyły braku życzliwości i pomocy. Tylko 15 respondentek uzyskało pomoc w dostępie do środków dydaktycznych i literatury fachowej.

Deskryptory TESE: biologia, nauki o zdrowiu, nauki przyrodnicze, nauczyciel przedmiotu, nauczyciel z kwalifikacjami, wsparcie dla nauczycieli, dyrektor szkoły, dydaktyka
TESE descriptors: biology, health sciences, natural sciences, specialist teacher, qualified teacher, support for teachers, headteacher, didactics
Publikacje:
  • Zdunek-Sokołowska, A. (1997). Trudności występujące w pracy młodych nauczycieli. Biologia w Szkole, 2, 95-99.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"