Abstrakt: |
Przedmiotem badania był obraz dojrzałości emocjonalnej w piśmie ręcznym studentów. Celem badania była weryfikacja danych z literatury przedmiotu na temat możliwości diagnozowania dojrzałości emocjonalnej na podstawie pisma. W badaniu uczestniczyło 100 studentów różnych kierunków wieku od 21 do 22 lat. Wszyscy respondenci byli praworęczni, nie mieli żadnych zaburzeń wzroku ani motoryki. Do zebrania materiału posłużono się 16-czynnikowym Kwestionariuszem Osobowości R.B. Cattella oraz tekstem dyktanda. Do kolejnego etapu zakwalifikowano 26 osób dojrzałych emocjonalnie oraz 21 neurotycznych i porównano pismo studentów z obu grup. Przeanalizowano łącznie 13 cech graficznych pisma studentów: proporcje strefy nadlinijnej do śródlinijnej, proporcje strefy podlinijnej do śródlinijnej, obecność dysproporcji, kierunek linii podstawowej, wielkość pisma, szerokość znaków, nachylenie, szybkość, siłę nacisku, równomierność nacisku, staranność, formę nitkowata oraz regularność strefy śródlinijnej. Część wniosków potwierdziła doniesienia z literatury przedmiotu; wyniki te dotyczyły takich cech jak: proporcje wielkościowe sfer, szerokość, wielkość, dysproporcje oraz regularność sfery śródlinijnej. Osoby dojrzałe emocjonalnie uzyskują średnie proporcje wielkościowe sfery nadlinijnej do śródlinijnej oraz średnie proporcje sfery podlinijnej; w ich piśmie brakuje dysproporcji, linia podstawowa ma kierunek horyzontalny, wielkość pisma jest średnia, szerokość znaków proporcjonalna, tempo wolne, nacisk nierównomierny. Osoby niedojrzałe emocjonalnie, neurotyczne cechują: powiększone albo pomniejszone proporcje sfery nadlinijnej i podlinijnej, dysproporcje w piśmie, np. w zakresie szybkości albo nachylenia, pismo jest częściej małe albo duże, rzadko średnie, znaki natomiast są szerokie. Sprzeczne z informacjami z literatury przedmiotu okazały się wyniki dotyczące szybkości czy równomierności nacisku. Na podstawie badania stwierdzono bowiem, że osoby dojrzałe emocjonalnie piszą wolniej, z nierównomiernym naciskiem. |