BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dojrzałość emocjonalna, jej obraz w piśmie ręcznym
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Barbara Gawda
Abstrakt:

Przedmiotem badania był obraz dojrzałości emocjonalnej w piśmie ręcznym studentów. Celem badania była weryfikacja danych z literatury przedmiotu na temat możliwości diagnozowania dojrzałości emocjonalnej na podstawie pisma. W badaniu uczestniczyło 100 studentów różnych kierunków wieku od 21 do 22 lat. Wszyscy respondenci byli praworęczni, nie mieli żadnych zaburzeń wzroku ani motoryki. Do zebrania materiału posłużono się 16-czynnikowym Kwestionariuszem Osobowości R.B. Cattella oraz tekstem dyktanda. Do kolejnego etapu zakwalifikowano 26 osób dojrzałych emocjonalnie oraz 21 neurotycznych i porównano pismo studentów z obu grup. Przeanalizowano łącznie 13 cech graficznych pisma studentów: proporcje strefy nadlinijnej do śródlinijnej, proporcje strefy podlinijnej do śródlinijnej, obecność dysproporcji, kierunek linii podstawowej, wielkość pisma, szerokość znaków, nachylenie, szybkość, siłę nacisku, równomierność nacisku, staranność, formę nitkowata oraz regularność strefy śródlinijnej. Część wniosków potwierdziła doniesienia z literatury przedmiotu; wyniki te dotyczyły takich cech jak: proporcje wielkościowe sfer, szerokość, wielkość, dysproporcje oraz regularność sfery śródlinijnej. Osoby dojrzałe emocjonalnie uzyskują średnie proporcje wielkościowe sfery nadlinijnej do śródlinijnej oraz średnie proporcje sfery podlinijnej; w ich piśmie brakuje dysproporcji, linia podstawowa ma kierunek horyzontalny, wielkość pisma jest średnia, szerokość znaków proporcjonalna, tempo wolne, nacisk nierównomierny. Osoby niedojrzałe emocjonalnie, neurotyczne cechują: powiększone albo pomniejszone proporcje sfery nadlinijnej i podlinijnej, dysproporcje w piśmie, np. w zakresie szybkości albo nachylenia, pismo jest częściej małe albo duże, rzadko średnie, znaki natomiast są szerokie. Sprzeczne z informacjami z literatury przedmiotu okazały się wyniki dotyczące szybkości czy równomierności nacisku. Na podstawie badania stwierdzono bowiem, że osoby dojrzałe emocjonalnie piszą wolniej, z nierównomiernym naciskiem.

Deskryptory TESE: osobowość, inteligencja, krytycyzm, student, życie studenckie
TESE descriptors: personality, intelligence, critical sense, student, student life
Publikacje:
  • Gawda, B. (1998). Dojrzałość emocjonalna, jej obraz w piśmie ręcznym. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 11, 87-92.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"