BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dojrzałość do stosowania symbolu literowego w procesie uogólniania u uczniów w średnim wieku szkolnym
Data: 1996 – 1998
Badacz: Lidia Zaręba
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie są możliwości uczniów w wieku 10-14 lat w zakresie wyrażania zależności z użyciem zmiennych? Jaki jest stopień dojrzałości do rozumienia i stosowania symbolu literowego, który jest nieodłącznie związany z myśleniem ogólnym i kształtowaniem pojęć algebraicznych? Spodziewano się – na podstawie wstępnej hipotezy badawczej – że uogólnienie algebraiczne jest łatwiejsze w analizie zależności liczbowych niż na podstawie analizy rysunku. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą analizy wytworów pracy ucznia. W próbie badawczej znalazło się 90 uczniów w wieku 13 i 14 lat; analizie poddano 87 prac. 99% badanych dostrzegło prawidłowości w kształcie krzyży, prawidłowo rysowało też kolejne figury. 86,2% młodzieży dostrzegło rekurencyjną prawidłowość ciągłego wzrostu obwodu o cztery jednostki i dodawało liczbę „cztery” aż do uzyskania obwodu danego krzyża. 44,8% uczniów dostrzegło rekurencyjną prawidłowość ciągłego wzrostu obwodu o cztery jednostki i dodawało liczbę „cztery” aż do uzyskania obwodu danego krzyża. Tylko 4,6% badanych dostrzegło logiczny związek między obwodami dowolnych dwóch sąsiednich krzyży i słownie opisało dostrzeżoną zależność, bez używania symboliki literowej. 20,7% uczniów ujawniło i sprecyzowało logiczną relację między numerem krzyża a jego obwodem, a także zapisało dostrzeżoną prawidłowość za pomocą symboli albo z użyciem symboliki literowej rekurencyjnej zależności między obwodami krzyża n-tego i krzyża z numerem n-1.

Deskryptory TESE: wiedza, matematyka, rozumienie, rozumowanie, rozwój poznawczy
TESE descriptors: knowledge, mathematics, comprehension, reasoning, cognitive development
Publikacje:
  • Zaręba, L. (2001). Dojrzałość do stosowania symbolu literowego w procesie uogólniania u uczniów w średnim wieku szkolnym. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LIV, 91-117.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"