BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczne uwarunkowania doszkolnej selekcji egzaminacyjnej na przykładzie kandydatów do kieleckich liceów ogólnokształcących
Instytucja:
Data: 1993
Badacz: Małgorzata Wasilewska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były społeczne uwarunkowania selekcji egzaminacyjnej na przykładzie kandydatów kieleckich liceów ogólnokształcących. W badaniu wzięło udział 273 uczniów – 228 osób przyjęto do liceum ogólnokształcącego. 93,8% absolwentów klas ósmych pochodziło z miasta wojewódzkiego, trzy osoby – z miasta powiatowego, czter – miasteczka, a 10 – ze wsi. Wśród uczniów nieprzyjętych do liceum ogólnokształcącego było 41 osób pochodzących z miasta wojewódzkiego, jedna osoba – z byłego miasta powiatowego, jedna – z miasteczka, dwie – ze wsi. 209 absolwentów legitymowało się inteligenckim pochodzeniem społecznym, 56 – robotniczym, ośmiu – rzemieślniczym; ani jedna osoba nie pochodziła z rodziny chłopskiej. W grupie uczniów nieprzyjętych do LO były 32 osoby z pochodzeniem inteligenckim, 12 z robotniczym i jedna z rzemieślniczym. Rodzice uczniów zarówno przyjętych do LO, jak i nieprzyjętych mieli bardzo różny poziom wykształcenia. 89 matek uczniów przyjętych i ośmiu nieprzyjętych legitymowało się wyższym wykształceniem, 67 matek uczniów przyjętych i 14 nieprzyjętych miało wykształcenie średnie zawodowe. 25 matek uczniów przyjętych do LO i 13 nieprzyjętych miało wykształcenie średnie ogólnokształcące. 101 ojców uczniów przyjętych do LO i 12 nieprzyjętych legitymowało się wykształceniem wyższym; 87 uczniów przyjętych i 24 nieprzyjętych – średnim zawodowym. Wyniki analizy statystycznej ujawniły, że poziom wykształcenia matek ma istotny wpływ na selekcję doszkolną ucznia. Wynika to zapewne z faktu, że ojcowie poświęcają dzieciom dużo mniej czasu niż matki. Badanie pokazało, że na proces egzaminacyjnej selekcji do liceum ogólnokształcącego nie mają wpływu takie czynniki jak: ogólne warunki mieszkaniowe, wiek, zawód i zatrudnienie rodziców, warunki do nauki, uzdolnienia, trudności ucznia w nauce w opinii rodziców i pomoc rodziców w nauce. Uczniowie pochodzący z rodzin o niskich dochodach najczęściej wybierają naukę w zasadniczych szkołach zawodowych. Wśród kandydatów do LO tylko 5,5% osób pochodziło z rodzin o niższym statusie materialnym.

Deskryptory TESE: przejście z gimnazjum do liceum/technikum, wybór szkoły, pochodzenie społeczne, rodzice, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, szkolnictwo średnie
TESE descriptors: transition from lower to upper secondary education, choice of school, social background, parents, study progress, re-assessment, secondary education
Publikacje:
  • Wasilewska, M. (1997). Społeczne uwarunkowania doszkolnej selekcji egzaminacyjnej na przykładzie kandydatów do kieleckich liceów ogólnokształcących. Edukacja, 4, 65-75.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"