BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczne uwarunkowania podwyższonego stresu psychologicznego u młodzieży 18-letniej w Polsce
Projekt badawczy:
  • Zdrowie subiektywne oraz zadowolenie z życia i zachowania zdrowotne uczniów szkół ponadgimnazjalnych w Polsce w kontekście czynników psychospołecznych i ekonomicznych
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: Maria Jodkowska, Anna Oblacińska, Izabela Tabak
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 1379 uczniów klas trzecich szkół ponadgimnazjalnych wszystkich typów. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano skalę GHQ do diagnozy zaburzeń zdrowia psychicznego, uwzględniono również pytania z kwestionariusza HBSC, dotyczące: stosunku do szkoły i satysfakcji ze szkoły, struktury rodzin, więzi z rodzicami, łatwości rozmów z rodzicami i kolegami oraz relacji z rówieśnikami. Okazało się, że 40% respondentów odczuwało podwyższony poziom stresu psychologicznego; w grupie tej znalazło się więcej dziewcząt niż chłopców. Zauważono ponadto, że stres psychologiczny dotyczył częściej młodzieży z miast niż ze wsi (różnice istotne statystycznie w tej grupie stwierdzono wśród chłopców). Najczęstsze odczuwanie stresu deklarowali uczniowie liceów ogólnokształcących (blisko połowa), najrzadsze zaś – zasadniczych szkół zawodowych, ale różnice statystycznie istotne w tej grupie dotyczyły tylko dziewcząt. Okazało się ponadto, że mniejszy poziom stresu prezentowały osoby mieszkające z obojgiem rodziców, ale różnice statystycznie istotne dotyczyły jedynie dziewcząt. Wśród chłopców i dziewcząt wystąpiła zależność między łatwością rozmów z rodzicami o sprawach, które niepokoją uczniów, a stresem psychologicznym.

 

Autorskie słowa kluczowe: młodzież, rodzina, szkoła, stres psychologiczny, rówieśnicy
Author's Keywords: youth, family, school, psychological distress, peers
Deskryptory TESE: rodzice, socjalizacja, relacja dorosły – dziecko, relacja rodzice – dziecko, osobowość, postawa, zachowania społeczne
TESE descriptors: parents, socialisation, adult-child relation, parent-child relation, personality, attitude, social behaviour
Publikacje:
  • Tabak, I., Jodkowska, M. i Oblacińska, A. (2008). Społeczne uwarunkowania podwyższonego stresu psychologicznego u młodzieży 18-letniej w Polsce. Medycyna Wieku Rozwojowego, 2, 569-576.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"